• Kæder
    • Regnskab
    • Strategi
    • Kåring
    • Salling
    • Salling Group
    • Coop Danmark
    • Dansk Supermarked
    • Dagrofa
    • Reitan
    • Lidl
    • Aldi
    • Onlinehandel
    • Andre
  • Butik
    • Convenince
    • Indretning
    • Energi
    • Ny teknologi
    • Økonomi/investering
    • Personaleledelse
    • Uddannelse
    • Sikring
  • Leverandører
    • Foodservice
    • Foodexpo
    • Økologi
    • Sortiment
    • Event
  • Forbrugere
    • Madspild
    • Trends
    • Kundepanelet
    • Kultur
  • Navne
  • Politik
    • Grænsehandel
    • Afgifter
    • Kontrol
    • Planloven
    • Kampagner
Søg
  • Medlem – Log ind
  • Bliv medlem
  • Levering
  • Annoncering
    • Medier
    • Annoncetyper
    • Medieplan
    • Kontakt salgsafdelingen
  • Nyhedsbrev
  • Om os
    • Om virksomheden
    • Medarbejdere
    • Udgivelser fra Dansk Handelsblad
    • Kontakt
  • E-Avis
    • Dansk Handelsblad
    • Hvem er Hvem & Dagligvaremarkedet i tal
    • Avis-arkiv
    • Video
  • Kæder
    • AlleRegnskabStrategiKåringSallingSalling GroupCoop DanmarkDansk SupermarkedDagrofaReitanLidlAldiOnlinehandelAndre

      Er dine kunder loyale?

      Nemlig.com udvider i det sydfynske

      Visa på charmeoffensiv i 7-Eleven

      Nestlé har igen gang i væksthjulene – omsatte for 600 mia. kr. i 2018

  • Butik
    • AlleConveninceIndretningEnergiNy teknologiØkonomi/investeringPersonaleledelseUddannelseSikring

      Nemlig.com udvider i det sydfynske

      Conveniencekæde åbner ny butik på topbeliggenhed

      Carlsberg sætter skub på digital omstilling

      Salling Group er nomineret til energipris

  • Leverandører
    • AlleFoodserviceFoodexpoØkologiSortimentEvent

      Nestlé har igen gang i væksthjulene – omsatte for 600 mia. kr. i 2018

      Knap hver femte dansker er med på flexi-trenden

      Danmark understreger sin økologiske førerposition

      Carlsberg sætter skub på digital omstilling

  • Forbrugere
    • AlleMadspildTrendsKundepaneletKultur

      Er dine kunder loyale?

      Grøn trend bevæger sig ind i tilbudsavisen

      Knap hver femte dansker er med på flexi-trenden

      Eksperter: Vege-trenden er først lige begyndt

  • Navne
    • SuperBrugsen ansætter ny salgsdirektør

      De er nye i ledelserne

      Cloetta rokerer rundt i den danske direktion

      Jens Romundstad bliver ny HR-direktør i Coop

      Årets 7-Eleven-købmænd fundet – og hyldet

  • Politik
    • AlleGrænsehandelAfgifterKontrolPlanlovenKampagner

      Grøn trend bevæger sig ind i tilbudsavisen

      Coop ønsker forbud mod skadelige flourstoffer i kosmetik

      Regeringen vil afskaffe lukkeloven – forventer gevinst på 84 mio. kr.

      Kommentar: Handel med mening

  • Leverandører
  • Økologi
  • Event
  • Artikler
  • Udland

Danske øko-producenter jagter nye ordrer

32 danske øko-virksomheder deltager i næste uges eksportfremstød på BioFach-messen i Tyskland

Af
Søren Tougaard
-
7. februar, 2019
Foto: Økologisk Landsforening

Den danske øko-eksport er næsten fordoblet på blot fire år og rundede for første gang 3 mia. kr. sidste år.

De hjemlige øko-producenter har et kæmpe potentiale for endnu mere vækst i fremtiden, og derfor deltager 32 virksomheder sammen med miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i næste uges eksportfremstød på verdens største økologi-messe, BioFach, i sydtyske Nürnberg.

På messen har Danmark en fælles stand, som Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark står bag, og her vil de danske virksomheder blandt andet præsentere et bredt udvalg af økologiske mejeriprodukter, kød, æg, veganske fødevarer samt drikkevarer.

– Danskerne er dem, der køber flest økologiske varer i verden. 13,3 pct. af alle de varer, vi lægger i indkøbskurven, er økologiske. Vi efterspørger også økologi inden for flere og flere varegrupper, og derfor udvikler de danske virksomheder konstant nye, spændende øko-varer, og det har indkøbere fra mange lande fået øje på. Eksportpotentialet er dermed meget stort, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.

Store forventninger til nye øko-øl

De danske virksomheder tæller både velklingende navne som Thise, Friland og Hanegal og mindre kendte som Mols Organic, Nordic Foodie og drikkevareproducenten Naturfrisk.

Og netop Naturfrisk lancerer to nye øko-øl med lav alkoholprocent på messen, som virksomheden har store forhåbninger til.

– Forbrugerne kan lide humlesmagen og vil gerne kunne køre bil bagefter. Vi forventer, det bliver en stor trend. Vores eksport er ca. 30 pct. og går især til Holland og Sverige. Danmark er et lille land med stor konkurrence på økologien og mange mikrobryggerier, så eksporten er vigtig for os, siger Niels Rømer, medejer af Naturfrisk.

BioFach finder sted fra 13.-16. februar.

DEL
Facebook
Twitter
LinkedIn
Forrige artikelFleggaard runder 7 mia. kr. i rekordregnskab
Næste artikelKom med til Meny-åbning i Aalborg
Søren Tougaard
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.

RELATEREDE ARTIKLERMERE FRA SAMME JOURNALIST

Trendforsker: Vi tager dagligt 200 beslutninger om mad

Knap hver femte dansker er med på flexi-trenden

Eksperter: Vege-trenden er først lige begyndt

Discountkæde øger presset på konkurrenterne med 300 nye varer

Danmark understreger sin økologiske førerposition

Carlsberg sætter skub på digital omstilling

Medlem af Dansk Handelsblad

Tryk her for at logge ind

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag gratis vores daglige nyhedsbrev og breaking news fra dagligvarebranchen

Tilmeld dig nu

E-Avis

Læs den seneste E-Avis her
Avisarkiv

Mest læste

  • SuperBrugsen ansætter ny salgsdirektørSuperBrugsen ansætter ny salgsdirektør
  • Discountkæde øger presset på konkurrenterne med 300 nye varerDiscountkæde øger presset på konkurrenterne med 300 nye varer
  • Stort prishop på dagligvarer i januarStort prishop på dagligvarer i januar
  • Jens Romundstad bliver ny HR-direktør i CoopJens Romundstad bliver ny HR-direktør i Coop
  • Alibaba bejler til danske leverandørerAlibaba bejler til danske leverandører
  • Conveniencekæde åbner ny butik på topbeliggenhedConveniencekæde åbner ny butik på topbeliggenhed
  • Ny FDIH-analyse: Online dagligvarehandel vokser med 12 pct.Ny FDIH-analyse: Online dagligvarehandel vokser med 12 pct.
  • De er nye i ledelserneDe er nye i ledelserne
  • Fakta vil hjælpe 4000 unge i arbejdeFakta vil hjælpe 4000 unge i arbejde
  • Eksperter: Vege-trenden er først lige begyndtEksperter: Vege-trenden er først lige begyndt

Mere nyt

Nestlé har igen gang i væksthjulene – omsatte for 600 mia. kr. i 2018

Carlsberg sætter skub på digital omstilling

De er nye i ledelserne

Monopolstatus sikrer FK Distribution vækst på 39 pct.

Amazon solgte varer for 922 mia. sidste år

Knap hver femte dansker er med på flexi-trenden

Ny FDIH-analyse: Online dagligvarehandel vokser med 12 pct.

Danmark understreger sin økologiske førerposition

SuperBrugsen ansætter ny salgsdirektør

Netto skruer ned for madspild og op for madspildssamarbejde

RSS Nyt fra RetailNews

  • Arctic Group skal levere op mod halvdelen af varerne til ny detailkæde på Island 15. februar, 2019
  • Bilsalget voksede markant i den første måned af 2019 15. februar, 2019
  • EU strammer grebet om platformsgiganter 15. februar, 2019
  • Nu skal Føtex være demensvenlig 15. februar, 2019
  • Sport 24 bygger nyt hovedkvarter 15. februar, 2019
  • Vildt comeback: Pladespilleren er ved at overhale CD’en 15. februar, 2019
  • Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver 15. februar, 2019
  • Danskerne har indsamlet mere end 2,4 mio. plastiklåg til genanvendelse 15. februar, 2019
  • Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange 15. februar, 2019
  • Valentinsdag slår ny rekord 15. februar, 2019
Dansk Handelsblad A/S
Fenrisvej 11
8230 Åbyhøj
Telefon +45 86 15 80 11
red@dhblad.dk
  • Om virksomheden
  • Medarbejdere
  • Udgivelser
  • Kontakt
  • E-avis
  • Video
  • Cookie- & privatlivspolitik
© 2015 - Dansk Handelsblad A/S
×

Log ind

Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse - Se vores Cookie-politik
Edit with Live CSS
Save
Write CSS OR LESS and hit save. CTRL + SPACE for auto-complete.