Danske forbrugere: Plastik er besværligt at smide til genanvendelse

59 pct. af det affald, der ikke sorteres, inden det ryger i skraldespanden, er plastik. Dove vil bruge meget mere genanvendt plastik

Dagligvarebranchen sætter fokus på plastik og bæredygtighed

I Danmark er vi gode til at sortere og genanvende emballage, men når det kommer til plastik, er der en række barrierer, der står i vejen for sorteringen i de danske hjem.

Det viser en ny undersøgelse, som Novus har foretaget for Unilever, der blandt andet står bag Dove.

86 pct. af de adspurgte danskere mellem 18 og 79 år affaldssorterer emballage til genanvendelse. Men når emballagen er lavet af plastik, er tallet væsentligt lavere.

Af al den emballage, der ikke bliver genanvendt, udgør plastik 59 pct.

Det kan være svært at skille produkterne ad, og produkterne kan ikke kan renses ordenligt, siger de adspurgte.

Det er hovedsageligt de 18-29-årige mænd og kvinder, der bevidst undgår at genanvende affald og emballage. Når de bliver spurgt, hvorfor de bevidst undgår det, oplyser hver fjerde (24 pct.)), at de ganske enkelt ikke orker det. Blandt de 30-49-årige adspurgte er samme tal kun 11 pct. og blandt de 50-54 årige 7 pct.

Danskerne er dog ikke ligeglade. Ifølge undersøgelsen har 38 pct. af danskerne på et tidspunkt ændret mening, når de smed affald ud, der skulle have været genanvendt.

Fra 2025 pålægges producenterne med udgangspunkt i EU-krav et øget ansvar for deres emballage, og Dove vil nu reducere sit globale forbrug af såkaldt jomfruplast med mere end 20.500 ton per år. Ifølge Unilever vil den globale besparelse af ny plastik svare til en række af plastflasker, der kan cirkle ca. 2,7 gange rundt om jorden. I Danmark betyder det, at ca. 1,8 millioner plastflasker er udskiftet til genanvendt plast inden for de næste 12 måneder.