Danske e-supermarkeder sætter rekorder

Nemlig.com er første onlineaktør i Danmark med en milliardomsætning i dagligvarer. Coops e-supermarked melder om fordobling

Nemlig.coms adm. direktør Steffen Plenge Foto: henrik Frydkjær

Markedsandelen skal fortsat måles i få procenter, men væksten er høj:

Onlinehandel med dagligvarer er efter lang tids tilløb ved at være ude over kravlegårds- stadiet i Danmark.

Danmarks største onlinesupermarked, Nemlig.com, har rundet en mia. kr. i omsætning, siger adm. direktør Stefan Plenge til Dansk Handelsblad.

– Vi er i dag det ubestridt største supermarked i Danmark på en enkelt adresse. Det findes der ikke noget andet supermarked i Danmark, der omsætter for over en milliard, siger Stefan Plenge.

Han ønsker ikke at fortælle det præcise omsætningstal for det netop afsluttede regnskabsår, men siger, at virksomheden både sidste år og i år oplever en årlig vækst på omkring 30 pct.

Investerer i fremtiden
Ser man på regnskaberne, har Nemlig.com endnu ikke leveret overskud, men det viser ikke billedet for den reelle udvikling, mener Stefan Plenge.

– Hvis vi ville, kunne vi gøre Nemlig.com rentabel i morgen. Det kræver blot, at vi investerer i forhold til vores faktiske størrelse. Vi investerer langt mere, end vores størrelse berettiger til. Vi investerer så massivt, fordi vi kan se, at Nemlig.coms forretningsmodel hænger fint sammen. Vi er meget fortrøstningsfulde, og derfor holder vi den kurs, som vi har lagt, siger han.

Dobbelt op hos Coop
Hos dagligvaregiganten Coop Danmark mærker man også tydeligt, at flere og flere danskere ønsker at købe dagligvarer på nettet – både i de største byer og på landet. Sidste år voksede e-supermarkedsforretningen hos Coop med mere end 50 pct., og den udvikling er accelereret i 2017.

– Vi har næsten fordoblet omsætningen år til dato sammenlignet med samme periode sidste år, fortæller Morten Viktor, direktør for Coop.dk Mad. Coops E-supermarked er nummer to på markedet.

DEL
Forrige artikelVarehus for stort til Kvicklys koncept
Næste artikelMinister vil undersøge miljøvenligheden i bæreposer
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.