Danske dagligvarer er for dyre

Der hvor problemet opstår, er, når vi skal forstå og forklare årsagen.
For de ovenstående mener, at forklaringen er for lidt konkurrence i dansk dagligvarehandel. Må jeg ikke invitere til en rundvisning i Danmark - og lade alle slippe teoridogmerne for en stund?
Så vil de erfare en række ting, man kunne håbe, gjorde dem så meget klogere, at de reviderede deres holdning, baseret på teori om at høje priser skyldes for lidt konkurrence. De vil erfare at:
Vi har flere butikker i Danmark i forhold til størrelsen i andre lande Vores indtjening i detailledet er langt lavere end i andre lande Vores omkostninger - løn, energi, distribution mv. - er langt højere end i andre lande
I Danmark er vi godt 3.000 dagligvarebutikker med to danske, to norsk ejede og to tyske virksomheder som hovedaktører. Vi servicerer et land med et areal på 43.000 kvadratkilometre.
Til sammenligning har Sverige godt 6.000 butikker til at dække et areal, der er 10 gange så stort.
Norge har 4.000 butikker til et land, der er godt 9 gange så stort.
Vi har skatter og afgifter i et omfang, jeg ikke skal trætte læserne med, og undersøgelser viser, at renser man for dem, er vi stadig lidt dyrere. Men det er der en naturlig forklaring på: Danske lønninger er højere, vi betaler mere i personskat og afgifter, vi har større udgifter til el og andre poster, der er nødvendige for at drive vores virksomhed.
Det gælder naturligvis ikke alene for dagligvarehandelen.
Det gælder for alle andre også. Derfor er alt fra restauranter til dagblade dyrere i Danmark.
På det såkaldte Big Mac Index kommer Danmark ind som det 6. dyreste land i verden, at købe McDonalds mest solgte - og fuldstændige identiske - burger.
Køber man en avis, som eksempelvis Berlingske, kommer man til at betale over dobbelt så meget, som hvis man køber New York Times.
Selv om indholdet ikke er identisk, vil næppe nogen hævde, at man får mindre for pengene, hvis man køber det store amerikanske dagblad frem for det danske Går man til frisør - ikke at jeg selv benytter den service meget selv - er det også markant billigere i Sverige i forhold til Danmark.
Men er det ikke os i dansk dagligvarehandel, der er nogle følsomme mimoser, der ikke tåler kritik, men blot luner os i tilbagelænet selvfedme?
Må jeg ikke svare med nogle enkle spørgsmål?
Hvis der er for lidt konkurrence i dansk dagligvarehandel, hvorfor kommer der ikke flere aktører på markedet?
Hvis der er for lidt konkurrence, hvorfor tjener de store udenlandske kæder, der har opereret i Danmark i mange år, ikke lige så meget - eller mere - her, end de gør i andre lande?
Hvis der er for lidt konkurrence, hvorfor tjener danske dagligvarekæder flere penge, når de driver butikker i udlandet, end de gør med tilsvarende koncepter i Danmark?
Kort sagt: Der er en dampende intens og hård konkurrence i Danmark. Jeg håber den kommer til at fortsætte de kommende år, men på andet og mere end blot laveste pris. Jeg håber på en konkurrence, der også handler om bedre mad, større smagsoplevelser og flere nye varer. Jeg håber på lavere omkostninger, så vi ikke blot bliver dyrere år for år. Og jeg håber - eller drømmer om - at vi får en mere nuanceret debat om priser, mad og livskvalitet.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis