Danske bryggerier kan vokse globalt

På bare 18 år er antallet af bryggerier vokset fra 18 til 140 virksomheder.

De mange mikrobryggerier har lanceret et væld af nye produkter, som får mere og mere plads på butikshylderne. Foto: Henrik Denman

Det er ikke længere kun de største danske bryggerier, der driver eksporten af dansk øl. Mikrobryggerierne er i stigende omfang med til at drive eksporten.

Direktør i Bryggeriforeningen, Niels Hald, betegner udviklingen som en ølrevolution, der har et stort potentiale for vækst.

Baggrunden for den positive udvikling er en voldsom stigning i antallet af bryggerier. I 2000 var der 18 bryggerier i Danmark, og på bare 18 år er antallet vokset til over 140 bryggerier.

De mange mikrobryggerier har lanceret et væld af nye produkter, som får mere og mere på plads på dagligvarebutikkernes hylder.

– I grund og bund er det et stykke danmarkshistorie, som bidrager til vækst og udvikling, vurderer Niels Hald.

Væksten i antallet af mikrobryggerier, der har udviklet nye serier af specialøl, har også haft betydning for de store bryggerier. Både Carlsberg og Royal Unibrew har ligeledes stået bag en fornyelse med nye serier af specialøl.

Øget vækst

Niels Hald forudser, at branchen vil vokse yderligere, ikke bare lokalt og regionalt, men også globalt, hvor danske bryggerier i dag omsætter for over 70 mia. kr.

En undersøgelse blandt Bryggeriforeningens medlemmer viser, at 65 pct. af bryggerierne allerede eksporterer, og at antallet af lande, de eksporterer til, er steget med op mod 15 pct. på blot ét år.

Seks ud af 10 bryggerier forventer, at eksporten vil stige i år.

– Det er alt sammen et stærkt signal fra branchen, som selvfølgelig selv skal drive eksporten. Men der er heller ikke tvivl om, at rammebetingelserne for fremtidens vækst kan forbedres med få konkrete tiltag, vurderer Niels Hald.

Han nævner her bl.a. eksportpakker, eksportdelegationer og ølambassadører samt øget fokus på ølturisme.

DEL
Forrige artikelDe store forandringers tid
Næste artikelGodt hver tredje tilbud fra Irma er økologisk
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.