Dansk teknik skal gøre droner sikre

Ny dansk sikkerhedsteknologi baner vejen for at anvende droner til bl.a. mad- og vareudbringning.

Detailhandel og pakkefirmaer verden over planlægger at bruge droner til vareudbringning, men sikkerheden skal først være på plads. Foto: DHL

Ny dansk teknologi skal bane vejen for, at droner i Danmark og andre steder kan anvendes til at transportere pakker f.eks. fra onlinebutikker til kunder rundt omkring i landet.

I Danmark er der som de fleste steder i verden strenge begrænsninger på, hvor og hvordan droner må flyve for ikke at gøre skade på personer. Begrænsningerne består bl.a. i, at en drone ikke må flyve længere væk end øjet rækker, og at droner ikke må overflyve mennesker.

Det umuliggør i dag vare- og madlevering med droner, men med en ny sikkerhedsteknologi håber udviklere og virksomheder, at man kan nærme sig en ændring af reglerne.

Med støtte fra Innovationsfonden er danske virksomheder og forskningscentre i gang med at udvikle en ny sikkerhedsteknologi, som skal bane vejen for selvflyvende droner.

Danske SafeEye

Den nye teknologi drejer sig om løsningen SafeEye. Det er et intelligent øje på dronen, der skal gøre det sikkert at overflyve menneskemængder og automatisk nødlande dronen sikre steder ved uheld, hvis dronen er uden for pilotens synsvidde.

– I Danmark er vi med helt i front, og Innovationsfonden har lovende investeringer i droneteknologi til eksempelvis pakkeudbringning. Sikkerhed er dog én af de helt store barrierer, når vi skal have droner til at flyve frit, og derfor er SafeEye-projektet en vigtig investering, som kan være med til at bane vejen for kommerciel brug af droner, siger direktør Peter Høngaard Andersen, Innovationsfonden.

Droner vil foruden pakkeudbringning kunne anvendes til f.eks. miljøovervågning og monitorering af vindmølle- og solcelleparker.

Takket være støtte på fem mio. kr. fra Innovationsfonden er konsortiet bag SafeEye klar til at færdigudvikle SafeEye og sætte den i produktion hos virksomheden Senseable ApS.

DEL
Forrige artikelStørre og rummeligere, men også dyrere
Næste artikelDansk Supermarked skærper konkurrencen på pakkepostservice
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.