Dansk Supermarked øger presset på Coop

Topchef Per Bank varsler en større satsning på hjemmemarkedet i år - og et prispres, som nogle konkurrenter kan få svært ved at følge

Foto: Dansk Supermarked

Giganternes kamp i toppen af dansk dagligvarehandel spidser til.

I løbet af 14 dage her i april har først markedsleder Coop Danmark fremlagt regnskab – og umiddelbart før Dansk Handelsblads deadline onsdag formiddag tikkede rivalen Dansk Supermarkeds overordnede regnskabstal for 2016 ind.

Som vanligt slipper Dansk Supermarked bedst fra en direkte sammenligning, men det måske mest bemærkelsesværdige er, at det efter to års tilbagegang lykkedes Dansk Supermarked at øge omsætningen her i landet med godt en halv mia. kr. til 39,6 mia. kr.

Det er stort set det samme, som Coop har mistet sidste år efter et større antal butiks-lukninger.

De to tal er ikke direkte sammenlignelige, fordi Dansk Supermarked sideløbende bl.a. er blevet e-handler i milliard-klassen på nonfood.

Men Dansk Supermarkeds adm. direktør Per Bank melder om salgsvækst i alle segmenter, inklusive fødevarer.

15 pct. mindre overskud

Mens salget i Danmark overraskede positivt i 2016, landede årets EBIT-resultat på 2,16 mia. kr. 15 pct. under niveauet i 2015 – og også under Per Banks egne forventninger før året begyndelse.

Alene Nettos fejlslagne eventyr i England kostede 205 mio. kr. sidste år.

– Det er alligevel et resultat, jeg er glad for, og jeg forventer, at det bliver i den størrelses-orden fremover, siger Per Bank til Dansk Handelsblad.

Han lægger nu op til at skærpe konkurrencen på hjemmemarkedet – selv om han afviser at ville knække et svækket Coop, der stadig har en lidt større del af det danske dagligvare-marked end Dansk Supermarked.

– Vi tænker på at gøre det rigtige for os selv, både på kort og lang sigt. Og ikke så meget på konkurrenterne. Det rigtige for os er at fortsætte ad vejen med modernisering af butikker, åbning af nye butikker, men også at flytte dem. Vi har musklerne til hele tiden at være på de rigtige steder med de rigtige butikker. Og så fortsætter vi priskonkurrencen. Vi slår ikke op i banen, men vil give vores kunder endnu skarpere priser. Og det er måske ikke alle, der kan holde til det. Nogle kan, og så er der måske andre, der får sværere ved det, siger han.

DEL
Forrige artikelStore opgaver venter Nettos nye topchef
Næste artikelUno-X omlægger forretningen til franchise
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.