Dansk Supermarked øger omsætning i Danmark med en halv mia. kr.

Omsætningsvæksten i Dansk Supermarked Group er 0,7 pct. og ender på knap 58 mia. kr.

Stifter Herman Sallings efternavn bliver igen navnet på landets største detailkoncern. Det vil blive brugt offensivt, siger topchef Per Bank Foto: Claus Sjödin/Dansk Supermarked

En øget omsætning og et resultat før skat, der i 2016 er mindre end året før. Det er i hovedtræk, hvad Dansk Supermarked Groups afslører om koncernregnskabet, der netop er blevet offentliggjort.

Dansk Supermarked Group opnåede i 2016 en omsætningsvækst på 0,7 pct., hvilket svarer til 727 mio. kr., skriver Dansk Supermarked i en pressemeddelelse.

Det giver en samlet omsætning på 57,9 mia. kr.

I Danmark er omsætningen steget med 536 mio. kr., hvilket er opnået i et øget antal dagligvarebutikker med længere åbningstider samt i Salling, Starbucks, burgerrestauranterne Carl’s Jr og de forskellige onlineportaler.

Resultatet før skat er cirka en halv mia. kroner mindre i 2016 end året før, og koncernen skriver i pressemeddelelsen:

“Resultatet er som ventet negativt påvirket af højere afskrivninger, mindre fortjeneste på salg af non-core ejendomme samt nedlukning af Netto UK. Den underliggende forretning leverede et solidt resultat på niveau med tidligere år.”

– På trods af, at det danske marked var præget af stagnerende forbrug, voksende prisfølsomhed og fortsat intens kamp om kunderne, bidrog alle forretningsområder til omsætningsvækst, siger topchef i Dansk Supermarked, Per Bank.

– De kommende år vil vi styrke vores position i Danmark via forbedret udnyttelse af de digitale muligheder samt fortsat investering i vores fysiske butikker. Herudover vil vi øge tempoet i ekspansionen i Sverige og Polen, hvor vi fortsat ser store muligheder for Netto.

Dansk Supermarked har ifølge pressemeddelelsen vundet markedsandele på nonfood. Det skyldes både stigende salg i Bilka og Føtex og markant forøget onlinesalg gennem Wupti.com, Bilka.dk og Føtex.dk.

DEL
Forrige artikelTidligere Coop-profil skal styrke Netto
Næste artikelStore opgaver venter Nettos nye topchef
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.