Dansk Supermarked afviser kritik af flygtningepraktik

Dansk Supermarked afviser kritik af, at for få flygtninge får fuldtidsarbejde efter endt praktikforløb

Foto: Dansk Supermarked

I aften viser TV2 dokumentaren “Er det sådan, man bliver dansk?”, der følger to praktikforløb i Bilka og Føtex, der dokumenterer, at flygtningene ofte udebliver eller dropper ud af praktikforløbet, ligesom der ofte er store samarbejdsvanskeligheder med praktikanterne.

Forud for dokumentaren får Dansk Supermarked fra flere sider kritik af praktikforløbene fra integrationskonsulenter og flygtninge selv.

Det sker, fordi det kun er 32 af 800 flygtninge i praktik, der efterfølgende får fuldtidsarbejde i Dansk Supermarked, som er den virksomhed herhjemme med allerflest flygtninge i praktik.

Hos Dansk Supermarked afviser man kritikken:

– Hvis vi skulle tilbyde alle efterfølgende ansættelse, så vil vi naturligvis aldrig tage 800 flygtninge ind. Og det bliver aldrig sådan i Dansk Supermarked, at fordi man modtager sprogundervisning hos os, så er man sikret et ordinært fuldtidsjob efterfølgende. Når vi sætter det bedste hold ude i butikken, så vil det altid være dem med de bedste kompetencer, som er mest serviceminded, som er parate til at indgå i teams, og som kan bidrage til at forbedre hverdagen for vores kunder og vores kollegaer, som vi vurderer det udfra, siger CSR-direktør Mads Hvitved Grand til TV2 Nyhederne.

Det viser sig desuden, at 300 af 800 flygtninge aldrig starter i praktik hos Dansk Supermarked eller dropper ud af efter et kort forløb.

Regeringens målsætning er, at halvdelen af alle flygtninge skal forsørge sig selv efter tre år i Danmark.

Dansk Supermarked sagde allerede i oktober 2015, da de første syriske flygtningen blev ansat, at det ikke var planen eller forventningen, at de alle blev fastansatte i koncernens butikker: https://dhblad.dk/bilka-laerer-flygtninge-dansk-fra-dag-et-05/10-2015

DEL
Forrige artikelUng varehuschef med lang erfaring
Næste artikelMinister-nej til nye hypermarkeder
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.