Dansk Retursystem indleder jagt på 140 mio. flasker og dåser

Lige nu bliver 9 ud af 10 pantflasker og -dåser afleveret til genanvendelse, men det er ikke nok for Dansk Retursystem. Ny kampagne skal få danskerne til at aflevere de sidste 10 pct.

Langt de fleste pantemballager kommer retur, og nu går jagten ind for at fange de sidste 10 pct. Foto: Dansk Retursystem

For et par år siden rendte danskerne rundt og jagtede virtuelle dyr med Pokémon Go. Nu skal de på jagt efter tomme flasker.

I dag lancerer Dansk Retursystem nemlig en ny kampagne, som skal få folk til at aflevere flere flasker og dåser i pantautomaterne.

– Når vi taler om jordens ressourcebeholdning og klimaudfordringer, tæller hver handling. Derfor betyder det noget, at man afleverer sine flasker og dåser. Ryger de i skraldespanden er de tabt. Bliver de i stedet i pantsystemet, er det en gevinst for os alle, siger Lars Krejberg Petersen, adm. direktør i Dansk Retursystem, i en pressemeddelelse.

Lokker med præmier

90 pct. af returemballagen bliver i dag sendt tilbage i systemet, men det betyder samtidig, at ca. 140 mio. flasker og dåser går tabt.

Guleroden er konkurrencen Det nationale Pantspil, som giver danskerne mulighed for at vinde præmier som en elcykel, veganske snacks i et år eller en elbil stillet til rådighed i et halvt år.

– Vi tager nye midler i brug, og vi har skærpet tonen for at minde om alvoren i klimaudfordringerne. Vi er selvfølgelig klar over, at vi ikke kan redde verden udelukkende ved at genanvende flasker og dåser. Men budskabet er, at selv hvis du ikke vinder, så vinder miljøet. Ja, så vinder vi faktisk alle sammen,” siger Lars Krejberg Petersen.

Tiltaget skyldes den øgede opmærksomhed på konsekvenserne ved ressourcespild for kloden, og det mærker industrien også.

“Interessen for den cirkulære økonomi kommer også fra industrien, som efterspørger genanvendte materialer, så de kan forsikre deres kunder om, at de leverer bæredygtige produkter,” står der i en pressemeddelelse fra Dansk Retursystem.

 

DEL
Forrige artikelØko-salget vokser med 12 procent
Næste artikelNaturli’ åbner social food butik
Uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 2018 og bachelor i statskundskab fra Aarhus Universitet. Har tidligere arbejdet på bl.a. Videnskab.dk og Dagbladet Børsen. Skriver nyheder og reportager – gerne med digitale virkemidler.