Dansk Erhverv: Danske afgifter er for høje

Høje afgifter skaber fortsat et stort incitament til grænsehandel, viser ny analyse fra Dansk Erhverv

Arkivfoto: Henrik Denman

Til trods for, at den skattepolitiske redegørelse viste faldende grænsehandel, skaber høje afgifter fortsat et for stort incitament til grænsehandel. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Halvdelen af de danske husstande grænsehandler mindst én gang om året, og hver 8. husstand grænsehandler mindst fire gange om året, viser befolkningsundersøgelsen fra Dansk Erhverv.

Den tendens har været stabil igennem en årrække, og det vidner om, at incitamentet til at grænsehandle stadig er for højt, mener erhvervsorganisationen.

Afgifter på niveau med nabolande

– For nylig viste den skattepolitiske redegørelse, at grænsehandlen med nydelsesmidler var faldet med knap 400 mio. kr. fra 2016 til 2017, og det er bestemt positivt, at vi ser, at grænsehandlen i hvert fald ikke stiger. Men for at trække omsætning tilbage til Danmark skal der en væsentlig afgiftsnedsættelse til. For danskerne grænsehandler fortsat ufortrødent så længe, afgifterne på chokolade og slik, vin, spiritus og øl er så høje herhjemme. Det er de varer, der driver grænsehandlen, og der skal væsentligt flere afgiftsreduktioner til for, at det virkelig batter. Målet for os er, at de danske afgifter er på niveau med vores nabolande, siger Lisa Gundsø, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv har længe kæmpet for at reducere og fjerne afgifter.

Sidste år lykkedes det blandt andet at få fjernet den såkaldte nøddeafgift og bremset en yderligere stigning af andre grænsehandelsafgifter.

DEL
Forrige artikelNemlig.com kaster sig over måltidskassemarkedet
Næste artikelStor fremgang for Elgiganten
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.