Dansk dagligvarehandel er afventende

Detailhandelsekspert ser på, hvem Amazon kan tænkes at ville samarbejde med i Danmark

Hvis jeg var Amazon, ville jeg kigge nøje på den mulighed at få en form for partnerskab med Dansk Supermarked, lyder vurderingen fra Henning Bahr. Foto: Claus Sjødin

Onlinegiganten Amazon står højt på dagsordenen i den europæiske dagligvarebranche. Med ét slag rykkede Amazon sidste år fra at være en interessant fornyer af salg af bøger, musik og andre specialvarer online til at være en spiller, de europæiske dagligvarekæder skal tage meget alvorligt.

Spørgsmålet er, hvad dansk dagligvarehandel gør for at ruste sig til den konkurrence, som på et eller andet tidspunkt må ventes at komme fra Amazon herhjemme?

Det korte svar er: Tilsyneladende ingenting.

Adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, følger dagligvarehandlen tæt. Når han banker på vandrørene, er det imidlertid ikke store ting, han hører i branchen om Amazon.

– Jeg har ikke nogen konkret indsigt i, hvad dagligvarehandlen i Danmark har af overvejelser om den kommende internationale konkurrence. Det er ikke noget, jeg hører det mindste om, når jeg færdes blandt branchefolk. Jeg tror ikke, at man snakker om det. Jeg tror, at man læner sig op ad de blodrøde tal, som pure playerne i onlinehandlen har med enkelte undtagelser, og så kigger man ellers på dagen og vejen.

– Der skal virkelig tydelige ændringer til på f.eks. det svenske marked, før man tager det alvorligt herhjemme. Jeg tror, at der er en tornerosesøvn i Danmark. Det kan jeg egentlig godt forstå, for man har nok at gøre med dagen og vejen. Tornerosesøvnen er velbegrundet, og det danske marked er ikke særlig stort. Der er ikke så mange lækkerbiskener for Amazon at komme efter.

Uforudsigeligt

Henning Bahr sammenfatter udviklingen med disse ord:

– Det er spændende, men også helt uforudsigeligt.

Selv om Amazons europæiske fremstød tilsyneladende ikke sætter mange planer i værk herhjemme, er det dog muligt at pege på nogle scenarier, som kunne føres ud i livet i Danmark, hvis Amazon for alvor banker på.

Erfaringerne i Europa viser, at Amazon forsøger at gå to veje – opkøb af etablerede kæder eller en form for partnerskab.

Henning Bahr tvivler på, at Coop er i spil til et samarbejde. Det samme gælder de tyske kæder Aldi og Lidl. Dagrofa virker heller ikke oplagt.

Så er der to muligheder tilbage – Dansk Supermarked og Rema 1000.

– Jeg mener godt, at et samarbejde med Dansk Supermarked kan komme på tale. Det er derimod umuligt at forestille sig, at Amazon skulle få lov til at købe sig ind i Dansk Supermarked. Men der er jo ingen hellige køer, hvis dommedagen nærmer sig. Så handler det måske om at alliere sig med sådanne spillere. Hvis man ikke gør det, er man hurtigt ude.

– Dansk Supermarked vil gerne have sin egen onlineplatform til at blive til noget stort. De har inviteret mange andre indenfor, foreløbig mest inden for nonfood, men på et eller andet tidspunkt skal de vel også accelerere inden for dagligvarer. Per Bank har et godt kendskab til britisk dagligvarehandel, og han vil da helt sikkert vurdere, hvad der er den bedste løsning for dem. Hvis jeg var Amazon, ville jeg kigge nøje på den mulighed at få en form for partnerskab med Dansk Supermarked.

Der er også Rema 1000, som er en attraktiv spiller på det danske marked.

If you can’t beat them…

– Hvis man forestiller, at Amazon skulle have lyst til at købe et stærkt brand, og som kunne bruges til noget i Danmark, kan jeg næsten kun få øje på Rema 1000. Så skal man måske købe Norge med eller lave et setup med Norge. Men jeg har ingen forudsætninger for at bedømme det realistisk, siger Henning Bahr.

Der er ikke mange faste holdepunkter på det danske dagligvaremarked, når det gælder de udfordringer, som Amazon kan give. Men situationen i dansk dagligvarehandel kan nemt blive ligesom den politiske situation, der fik daværende udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen til at sige de bevingede ord: “If you can’t beat, join them”.

DEL
Forrige artikelDanske muligheder for fødevarevækst
Næste artikelSverige gør sig klar til Amazon
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.