Dankort-forbrug slog påskerekord

Det samlede Dankort-forbrug i påsken steg med 9,7 pct., viser tal fra Nets

Danskerne brugte Dankortet flittigt i påsken. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Forbruget med Dankort i påsken satte ny rekord med en samlet stigning i Dankort-forbruget på knap en mia. kr.

Det samlede Dankort-forbrug i påsken endte således på 11.279 mio. kr. En stigning på 9,7 pct. i forhold til påskedagene 2016. Og på den store handelsdag om onsdagen blev der samlet handlet for 1.780 mio. kr, hvilket er ny rekord for en enkelt påskedag og bringer dagen ind i på en delt fjerdeplads over de største handelsdage med Dankort nogensinde, oplyser Nets.

– Til trods for at påsken i år faldt midt på måneden, så udløste danskernes brug af Dankort ny handelsrekord. Det indikerer, at brugen af Dankort fortsat er i vækst. Samlet set handlede vi for næsten en milliard mere på Dankort i påskedagene sammenlignet med sidste år, siger Jeppe Juul-Andersen, der er Senior Vice President og ansvarlig for Dankort i Nets.

Flere faktorer trækker op
Ifølge Steen Bocian, cheføkonom hos Dansk Erhverv, er der flere forhold, som har været med til at trække forbruget op hen over påsken.

– Først og fremmest, så er beskæftigelsen og reallønnen stigende, samtidig med at boligpriserne har været stigende i stort set alle dele af landet. Dertil kommer, at overskydende skat fra 2016 blev indbetalt på danskernes konti i påskeugen, hvilket måske også kan have givet påskesalget et ekstraordinært løft, bemærker han i en kommentar til påskesalget.

Steen Bocian peger på, at påskesalget er et tydeligt bevis på, at det private forbrug er i god form og at denne tendens fortsætter de kommende år.

– Fremgangen kommer dog ikke nødvendigvis butikkerne i Danmark til gavn i særligt stort omfang. Vi ændrer forbrugsmønster i disse år – og mere og mere af vores forbrug rykker over på nettet, blandt andet på udenlandske hjemmesider, lyder kommentaren fra Steen Bocian.

DEL
Forrige artikelElgiganten.dk er topscorer
Næste artikelTidligere Coop-profil skal styrke Netto
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.