Danish Crown lander milliardaftale med Alibaba

Danish Crown og det Alibaba-ejede selskab Win-Chain har underskrevet en femårig aftale om ugentlige leverancer på 250 tons grisekød

Foto: Danish Crown

Allerede inden den første kotelet fra danske grise er skåret og pakket på Danish Crowns nye forædlingsfabrik i Kina, kan koncernen melde alt udsolgt.

Win-Chain, der er en del af Alibaba Group, køber de næste fem år fabrikkens fulde kapacitet, og det vækker naturligvis glæde på hovedkontoret i Randers.

– Det er fantastisk for Danish Crown at kunne indgå en så stor og omfattende aftale med Win-Chain og Alibaba-Group. Med et slag bliver vores produkter tilgængelige på både Win-Chains digitale platforme og i de Alibaba-ejede supermarkedskæder i hele Shanghai-regionen, siger Jais Valeur, adm. direktør i slagterikoncernen, i en pressemeddelelse.

Udbygger Alibaba-samarbejde

Danish Crown har haft et tæt samarbejde med Alibaba Group, siden de to virksomheder i august 2017 underskrev en aftale om salg og markedsføring af Danish Crown produkter på den digitale platform T-Mall.

Det samarbejde bliver fra sommeren 2019 udvidet med et langt bredere udbud af produkter, som alle vil blive forarbejdet og pakket på Danish Crowns fabrik i Pinghu udenfor Shanghai.

– Vi har meget hurtigt opbygget en stor og loyal kundegruppe til Danish Crowns produkter. Vi kan se, at Danish Crown-brandet allerede i dag er et af de mest værdifulde for Alibaba-platformen,  udtaler Richard Wang, der er direktør i Win-Chain.

Tættere på forbrugerne

Danish Crown har i en årrække haft en stor og succesfuld eksport af fersk svinekød til Kina.

Hidtil har kunderne dog i stort omfang været kinesiske distributører og den kinesiske forædlingsindustri, men forbrugsmønsteret i Kina er i hastig forandring, og det er en hjørnesten i Danish Crowns strategi at komme tættere på forbrugerne i netop Kina.

– Det kinesiske marked flytter sig enormt hurtigt lige nu, og der sker egentlig tre ting sideløbende. For det første er der en kolossal vækst i e-handlen, hvor forbrugere køber varerne og får dem leveret derhjemme få timer senere. Dernæst er forbrugerne i stedet for at købe fersk kød på de såkaldte ”wet markets” begyndt at købe detailpakkede produkter i supermarkederne, præcis som vi kender det i Danmark. Endelig spiser flere og flere kinesere ude, ligesom vi ser i USA eller Europa. Nu kommer vi længere frem i værdikæden i Kina, og det ser jeg et markant potentiale i, siger Jais Valeur.

Danish Crown tog i foråret det første spadestik til koncernens første forædlingsfabrik i Kina.

Fabrikken ligger under 100 kilometer fra Shanghai og bliver på 17.000 kvadratmeter.

Den er bygget til årligt at kunne producere op til 14.000 tons forædlede produkter til især de over 80 mio. mennesker, der bor i Shanghai-området.