Danish Crown indgår partnerskab med Alibaba

Den nye partnerskabsaftale med den Alibaba-ejede fødevareportal Tmall rummer store perspektiver for Danish Crown

Aftalen med Alibabas fødevareonlineportal Tmall gør Danish Crowns produkter tilgængelige for 466 millioner årlige brugere. Foto: Danish Crown

Danish Crown, der er verdens største eksportør af svinekød, har netop underskrevet en partnerskabsaftale med den kinesiske fødevareplatform Tmall, der er en del af Alibaba.

Dermed bliver Danish Crowns produkter tilgængelige for Alibabas 466 millioner årlige brugere.

- Aftalen åbner enorme muligheder, og jeg ser meget store perspektiver for Danish Crown i at samarbejde med Tmall og Alibaba. Indbyggerne i Kinas største byer køber en langt større andel af deres fødevarer på nettet, end det er tilfældet noget andet sted i verden. Med andre ord får vi både en afsætningskanal til vores produkter og kommer med helt i front inden for salg af dagligvarer på nettet i Kina, siger Jais Valeur, adm. direktør i Danish Crown, i en pressemeddelelse.

Det nye samarbejde markeres med en kampagne på Tmalls platform i forbindelse med det kinesiske nytår til februar.

Allerede fra den 24. august vil Tmall over tre dage køre en onlinekampagne for at få de kinesiske forbrugere til at købe danske fødevarer fra blandt andet Danish Crown.

Fantastisk ry
Sortimentet til Tmall vil i første omgang blive udvalgt, forarbejdet og pakket på Danish Crowns slagteri i Ringsted, men allerede om halvandet år vil produkterne blive leveret fra en nyetableret forarbejdningsfabrik i Pinghu uden for Shanghai.

- Danske fødevarer har et fantastisk ry i Kina, og jeg er stolt af i dag at kunne offentliggøre aftalen med Danish Crown. De kinesiske forbrugere ønsker i stadigt stigende grad sikkerhed for, at det kød, de spiser, er af fremragende kvalitet og opdrættet under ordnede vilkår. Vi ser frem til at arbejde tæt sammen med Danish Crown om at få vores årligt 466 millioner aktive forbrugere til at købe dansk kvalitetskød på vore Tmall Fresh platform, siger David Lloyd, Managing Director for Storbritannien, Irland og de nordiske lande i Alibaba Group.

Danish Crown har eksporteret grisekød til Kina siden 1998 og afskiber i dag, hvad der svarer til én container i timen alle årets 365 dage.

Langt størstedelen sælges til kinesiske distributører, men andelen af produkter, som er forarbejdet, pakket og klar til levering hos de kinesiske forbrugere, er i hastig vækst, oplyser Danish Crown.

I det seneste regnskabsår eksporterede Danish Crown over 260.000 tons svinekød til Kina for mellem fire og fem mia. kr.