Danish Crown har store forventninger til Alibaba

Salget skal øges både herhjemme og internationalt bl.a. gennem samarbejdet med den kinesiske onlinegigant Alibaba.

Danish Crown har store forventninger til at sælge sine produkter direkte til kinesiske forbrugere via onlinegiganten Alibaba. Foto: Danish Crown

Slagterikoncernen Danish Crown vil skabe øget omsætning både i Danmark og flere internationale markeder.

Herhjemme skal salget af grisekød løftes efter en periode med stagnerende salg, og internationalt er der i koncernen store forventninger til det nye samarbejde med den kinesiske onlinegigant Alibaba.

Danish Crown kan i sit nye årsregnskab for 2016/17 notere en omsætning på 62 mia. kr., som er en stigning på 3,3 pct. i forhold til året før. På det danske marked steg omsætning med 7,3 pct.

Mens driftsresultatet faldt med 11,3 pct. til 1,9 mia. kr., steg årets resultat med 23,4 pct. til 2 mia. kr.

Den store nyhed i 2017 var aftalen med Alibaba, som betyder, at Danish Crown kan sælge sine produkter direkte til de kinesiske forbrugere.

– Danish Crowns eksport står allerede for en femtedel af Danmarks samlede eksport til Kina, og aftalen med Alibaba åbner en helt ny salgskanal for os, hvor vi også kan sælge færdigforarbejdede produkter og fersk kød som pulled pork og grisekoteletter, skriver koncerndirektør Jais Valeur i årsberetningen.

I Danmark vil Danish Crown vende et stagnerende salg af grisekød ved at revitalisere slagterikoncernens brands og produkter. Selskabet har i år bl.a. introduceret Hjertegrisen.

Koncernen vil fortsætte med at fokusere på innovation. Et eksempel er udviklingen af en række snackprodukter, som er lanceret på flere markeder.