Meny styrker kundeoplevelsen i mejeri
-
Dagrofas supermarkedskæde sparker nyt koncept i gang, der skal højne kundemødet i mejeriafdelingen. Senere udvides konceptet til alle kædens butikker.
Mejeriprodukter lander i hver anden indkøbskurv. Men forbrugerne køber ofte de varer, de plejer, og bruger relativt kort tid, inden de foretager deres valg.
Nu vil Meny med 115 butikker løfte kundeoplevelsen og inspirere kunderne til nye at træffe nye valg i mejeriafdelingen.
- Som de første i detailhandlen bruger vi digitale skærme, der viser varer, priser, opskrifter og informationer om f.eks. økologi og dyrevelfærd. Foruden en række andre tiltag, gælder konceptet også kompetenceudvikling af medarbejdere og markedsføring. Det skulle gerne sikre en tilgang, hvor vi kommer hele vejen rundt, siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i Meny og uddyber:
- Som Danmarks MADmarked forsøger vi hele tiden at inspirere og imødekomme vores kunders behov. Vores nye mejeri- og ostekoncept har til formål at gøre det lettere for kunderne at træffe et valg ved hjælp af inspirerende initiativer, der fremhæver de mange muligheder inden for kategorien. ” fortsætter Jesper Bjerring om kategorien, hvor MENY flere gange over de senere år har vundet Landbrug & Fødevarers Mejeripris.
Test har højnet salgstal
Dagrofas flagskibskæde har de senere år flere gange vundet Landbrug & Fødevarers Mejeripris. Det betyder dog ikke, at kæden ikke kan gøre det endnu bedre og lettere for kunderne.
Det nye mejeri- og ostekoncept er foreløbig blevet testet i seks udvalgte butikker i foråret i Karlslunde, Rønnede, Måløv, Solrød, Herning, Næstved og Vermlandsgade i København. Og erfaringerne herfra er gode.
Kunderne vurderer f.eks. butikkerne højere end kæden generelt på udsagnet “det er nemt at blive inspireret til at købe produkter, som jeg ikke normalt køber.” Desuden ligger testbutikkernes salgstal også højere end i kædens øvrige butikker.
Derfor rulles konceptet gradvist ud i flere butikker, så det hen over efteråret gerne skulle have ramt alle landets Meny-butikker.
Efter sommerferien vil kunderne også møde flere produkter i kategorien for mejeri og ost. Kædens kunder vil blive introduceret for en premium islandsk skyr, lige som supermarkedskæden også er i gang med et nyt område inden for oste, der ikke er på køl.
Koncept har også tænkt ind at gøre det lettere for kunderne.
I langt de fleste dagligvarebutikker skal kunderne f.eks. bukke sig langt ned for at få fat på mælken i køleskabet. I det nye koncept er der rykket rundt på tingene, så mælken i stedet er placeret på langs.