Dagrofa satser på en bred tobakslovgivning

Men når Rema og Salling Group gemmer tobakken væk, vil Dagrofa også tilbyde købmændene en løsning

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Dagrofa offentliggjorde i april sammen med Rema 1000 og De Samvirkende Købmænd en 12 punkts handlingsplan, der skal hindre unge i at tænde den første smøg.

Et af de 12 punkter er ønsket om en lovgivning, der blandt andet skal kræve tobakken gemt under disken.

I dag har både Rema 1000 og Salling Group meldt ud, at de gemmer tobakken væk under disken. Og det vil Dagrofa følge, også uden det ønskede lovkrav.

Læs også: Salling Group overhaler: Alle smøgerne under disken i oktober

– Vores holdning er, som det er udtrykt i forslaget til handlingsplan, at hvis det for at hindre unge i at ryge, så bør man sætte ind over en bred kam og blandt andet sikre, at der kommer aldersoplysninger på betalingskort, så salg til unge under 18 år hindres, siger CSR-chef i Dagrofa Mogens Werge.

– Men det er klart, at når vi kan se, at vores kollegaer i branchen kappes om at gemme tobakken væk først, så vil vi naturligvis følge markedet. Vi vil tilbyde vores købmænd nogle løsninger, men jeg kan ikke sætte en dato for, hvornår det er ude i alle butikker, siger Mogens Werge.

Kan virke modsat

Han ærgrer sig over, at Salling Group og Rema 1000 ikke afventede en samlet plan og lovgivning.

– Der har været en tendens til hos nogle politikere at lægge ansvaret for de unges rygning over på detailhandlen, under devisen at hvis vi bare overholder aldersgrænsen for salg af tobak, så begynder de unge ikke at ryge. Vi har et ansvar. Ingen tvivl om det. Men det er mere komplekst end bare at overholde aldersgrænser og gemme tobakken væk. Skal de unge undlade at tage den første cigaret, fordrer det en lang og bred række af forskellige initiativer. Et af disse initiativer er jo netop, at der bør indføres et ”display ban” for tobak, siger Mogens Werge.

Han frygter, at det, at branchen nu selv gennemfører et ukoordineret ”gemme tobakken væk-initiativ” vil få politikerne til at læne sig tilbage, i stedet for at gennemføre en samlet plan.

– På den måde kan kapløbet om at komme først, paradoksalt nok virke modsat den oprindelige intention om at fremme folkesundheden og hindre unge i at ryge, siger Mogens Werge.

Han erkender, at ”tobak under disk” kan ramme salget i nogle butikker

– Det kan ramme salget i alle butikker – ikke kun i vores. Men hvis det er en følge af, at det er unge, der ikke længere køber tobak, er det jo kun fint, siger han.

Læs også: Kapløbet om at skjule smøger kan kun tabes

 

 

DEL
Forrige artikelButikker kan få ny viden om kunderne på mobilen
Næste artikelFDIH: Amazon kommer i 2019
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.