Dagrofa leverer stærkt regnskab

    Dagligvarekoncernen fordobler indtjening på driften.

    Topchef i Dagrofa, Per Thau. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

    Dagligvarekoncernen Dagrofa fik i 2015 stabiliseret omsætningen og kunne samtidig fordoble driftsindtjeningen.

    Det er dermed et årsregnskab, som koncernledelsen betegner som tilfredsstillende.

    – Vi nåede en højere vækst og indtjening end budgetteret, og for første gang i mange år er det lykkedes at fastholde sidste års omsætning, siger koncernchef i Dagrofa, Per Thau.

    Dagrofa er grossist til kæderne Meny, Kiwi, Spar, Min Købmand og Let-Køb under Dagrofas Købmandshuset, og Per Thau fremhæver, at butikkerne især i Meny og Kiwi har haft en flot vækst og har taget markedsandele målt på eksisterende butikker.

    Dagrofa omsatte i 2015 for 19,6 mia. kr., som er på niveau med 2014 og som forventet. Koncernens resultat før afskrivninger og skat (EBITDA) blev i 2015 på 250 mio. kr., hvilket er en stigning på hele 114 pct. i forhold til 2014, hvor resultatet blev 117 mio. kr.

    Koncernens resultat for goodwillafskrivninger (EBITA) blev dog et minus på 163 mio. kr. mod et minus på 255 mio. kr. i 2014.

    – Meny var i 2015 Danmarks hurtigst voksende supermarkedskæde, og væksten i Kiwi lå væsentligt højere end markedet, siger Per Thau, der også melder om vækst i FoodService Danmark og Pisiffik.

    – Jeg er meget tilfreds med resultatet for 2015. Vi har lagt en vækstplan, og den plan følger vi. Alle nøgletal peger frem samtidig med, at vi leverer et bedre resultat end budgetteret. Derfor ser jeg optimistisk på udviklingen i koncernen de kommende år, siger Per Thau.

    Effektiv drift

    Koncernen henter også synenergieffekter af at have samlet drift, administration og ledelse af kæderne i Købmandshuset.

    – Det har skabt en markant mere effektiv drift for købmændene og styrket vores konkurrenceevne, siger Per Thau.

    Dagrofa blev for to år siden overtaget af NorgesGruppen og KFI, og siden er der investeret kraftigt i at styrke butikskoncepterne på et dagligvaremarked, der er præget af hård konkurrence og en flad udvikling i omsætningen.

    Forventningen til 2016 er en fortsat stærk konkurrence på dagligvaremarkedet med fortsat størst vækst i discountsektoren. Samlet set forventer Dagrofa en koncernomsætning i 2016 på niveau med 2015 med en højere driftsindtjening.

    DEL
    Forrige artikelSportsspil når nye højder
    Næste artikelNettos guldæg rammes hårdt
    Henrik Denman
    Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.