Dagligvaresalget kravler opad

Dankortomsætningen var meget tæt på at nå rekordhøjde på en enkelt dag, da danskerne købte ind til påskehelligdagene onsdag 1. april.
Hvor stor en del, der havnede i dagligvarebutikkerne, må vi imidlertid vente en måneds tid på at få et indtryk af, for Danmarks Statistiks seneste tal for detailomsætningen nåede kun at dække til og med dagen før - 31. marts.
Og marts var ikke lige frem en prangende måned for salget i supermarkeder og discountbutikker. I forhold til marts 2014 steg salget ganske vist med 1,8 pct. - men det var noget under en vækst på 2,7 pct. i det samlede detailsalg.
Godt 1 pct. vækst i 15
De store aktører i dagligvarebranchen tager som regel først udviklingstendenser i salget alvorligt, når man ser dem over en lidt længere periode.
Set i det perspektiv ligger salget af fødevarer og andre dagligvarer i 1. kvartal af 2015 ifølge Danmarks Statistik 0,8 pct. over samme periode sidste år - der igen lå 0,3 pct. over 1. kvartal 2013, målt i mængder.
Svagt stigende priser indebærer, at omsætningsvæksten målt i kroner ligger over 1 pct. i årets første tre måneder.
Grundlæggende bliver det imidlertid tydeligere og tydeligere, at den lange periode med forbrugsfald efter
finanskrisens udbrud i 2008
nu er forbi.
Siden bunden i 2013 har dagligvaresalget løftet sig med et par pct. målt i mængder, mens den samlede detailomsætning er blevet 2-3 pct. højere.
Hos Dansk Erhverv er der nu også færre forbehold for optimismen hos chefkonsulent og økonom Mira Lien Nielsen sidst i april, da detailomsætnings-tallene for marts kom frem:
- Med dagens tal for detailsalget i marts tegner der sig et billede af, at danskerne har løsnet lidt mere op for det ret faste greb om pengene, som de har haft siden krisen startede, siger hun.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis