Dagligvaresalget faldt igen i marts

Salget faldt i hele detailhandlen, men forbrugertilliden er stigende.

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Efter et fald i salget af dagligvarer i februar p√• 0,9 pct., er der i marts sket endnu et fald ‚Äď denne gang p√• 0,8 pct. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det betyder, at der er sket et samlet fald i salg af dagligvarer og f√łdevarer i √•rets f√łrste kvartal p√• 1,5 pct. sammenlignet med det sidste kvartal i 2015.

Faldet har ramt hele detailsalget, der i marts var 1,0 pct. lavere end i februar, og detailomsætningen nåede dermed det laveste niveau i to år.

Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage, herunder skuddagen i februar og påsken i marts.

Forbrugertilliden er i april 5,5 mod 3,6 i marts. Udviklingen i forbrugernes forventninger og detailhandlens oms√¶tning f√łlges typisk ad, dog let forskudt i tid.

Den lille stigning i forbrugertilliden i denne måned antyder dermed, at salget i detailhandlen formentligt også vil stige indenfor et par måneder.