Dagligvarer med droner

Leder af journalist Henrik Denman

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Droner er ikke foreløbig i nærheden af at være en del af dansk dagligvarehandel, men nye former for distribution af varer med droner i de tæt befolkede storbyer fylder meget, når både detailhandlere og leverandører mødes til konferencer og årsmøder.

Den store inspirationskilde til brugen af droner i dagligvarehandlen er Amazon – ja, hvem ellers? Koncernen har en fantastisk evne til at sætte dagsordenen ikke bare i sit hjemland, men i mange andre lande. Amazon er dygtige til at udtænke brug af ny teknologi, og de er ikke mindre dygtige til at præsentere visionerne, så de går rent ind bl.a. også herhjemme.

En af Amazons visioner er at bruge droner til at distribuere varerne. Da Amazon er en online virksomhed, er det indlysende, at distributionen af varerne fra lagrene til forbrugerne er et helt afgørende led i forretningsmodellen. Derfor arbejder Amazon nu på at udvikle anven-delige droner, som kan bruges til at levere f.eks. dagligvarer til kunderne.

Har det så ret meget med den danske dagligvarebranche at gøre?

Måske ikke i dag, men denne nye teknologiske løsning kan blive til virkelighed herhjemme hurtigere end ventet. Interessen er der i hvert fald. Enhver, der jævnligt deltager i konferencer for detailhandlen, oplever, at i hvert fald ét indslag handler om Amazons nye visioner som den kasseløse butik Amazon Go og leverancer med førerløse varebiler og droner.

Lytter man til snakken bagefter, er der en udbredt tro på, at brugen af f.eks. droner ligger inden for en forholdsvis kort tidshorisont. Nu er vi herhjemme nået så langt, at Dansk Erhverv og industrinetværket UAS Denmark etablerer brancheforeningen Drone-Danmark. Foreningen skal sikre gode rammevilkår og en fornuftig lovgivning for den branche, der nok er i sin vorden, men som er i markant vækst.

I første omgang vil droner blive anvendt af f.eks. ejendomsmæglere til at tage billeder fra luften af huse til salg, af landbruget til at få styr på markerne og af redningsbranchen til at overvåge trafi k ved ulykkessteder. Men hvis det er relevant, vil dagligvarebranchen sagtens kunne melde sig som interessent.

Droner som løsningen på distribution af dagligvarer ser unægtelig nemt ud. Men der vil trods alt være lang vej endnu. Velegnede droner skal først udvikles. Infrastrukturen skal styres. Vi kan ikke bare have droner susende rundt i byerne på må og få. Og dagligvarebranchen skal vise interesse. De store aktører i handlen tager ikke ny teknologi til sig, bare fordi den fi ndes. Handlen vil være påpasselig med at sikre sig, at teknologien er gennemtestet og driftssikker. Ellers har det ingen interesse. Det står altid som et skrækscenarie for de store kæder, at den nye teknologi har så mange fejl, at kunderne bliver vrede og irriterede. Et andet forhold er, at økonomien skal være i orden. Ny teknologi kan også være for dyr, og hvis droner ikke kan bidrage positivt til forretningen, har det ingen interesse. Man behøver bare at erindre sig, hvor mange år der gik, før handlen for alvor tog elektroniske hyldeforkanter til sig, bl.a. fordi de var for dyre.

DEL
Forrige artikelRøde tal rammer Coops ejere
Næste artikelTo varehuse skal teste Bilkas “klik og hent”
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.