Dagligvareleverandører vil sælge over nettet

Dagligvareleverandørerne i DLF mener, at forbrugerne har krav på
et bredt og innovativt vareudbud. Derfor er brancheorganisationen i
fuld gang med at undersøge muligheden for etablering af en
e-markedsplads, hvor leverandørerne får frit spil til at lancere
deres produkter og selv afgør pris, sortiment og kampagner.

Efter i flere år at have fulgt udviklingen inden for e-handel på
tætteste hold, mener DLF, at markedet nu er ved at være modent til
nytænkning inden for dagligvarehandlen.

– En ting er, at e-handel generelt er stigende, og at
forbrugerne efterhånden er vant til at handle online, en anden er,
at vi oplever, at tilgangen til markedet bliver vanskeligere og
vanskeligere for leverandørerne – både fordi discountbutikkerne,
som udkonkurrerer supermarkederne, har et begrænset varesortiment,
og fordi omkostninger i form af listing fee og
markedsføringstilskud gør det vanskeligt at bringe nye innovative
produkter til markedet, siger direktør i DLF, Niels Jensen.

Tanken med en e-markedsplads er groft sagt, at hver leverandør
har sin egen bod, som forbrugerne kan handle ved. På den måde kan
leverandøren sælge lige det han vil – til den pris, han ønsker.

– Der er tale om et tiltag, som virkelig vil komme forbrugerne
til gode. Handlen vil foregå direkte mellem leverandør og
forbruger, og varesortimentet bliver langt større end det opleves i
dag, siger Niels Jensen, og tilføjer:

– Samtidig giver e-markedspladsen leverandørerne mulighed for at
lancere og teste interessen for nye produkter.