• Kæder
    • Regnskab
    • Strategi
    • Kåring
    • Salling
    • Salling Group
    • Coop Danmark
    • Dansk Supermarked
    • Dagrofa
    • Reitan
    • Lidl
    • Aldi
    • Onlinehandel
    • Andre
  • Butik
    • Convenience
    • Indretning
    • Energi
    • Ny teknologi
    • Økonomi/investering
    • Personaleledelse
    • Uddannelse
    • Sikring
  • Leverandører
    • Foodservice
    • Foodexpo
    • Økologi
    • Sortiment
    • Event
  • Forbrugere
    • Madspild
    • Trends
    • Kundepanelet
    • Kultur
  • Navne
  • Politik
    • Grænsehandel
    • Afgifter
    • Kontrol
    • Planloven
    • Kampagner
Søg
  • Abonnent – Log ind
  • Annoncering
    • Medier
    • Medieplan
    • Kontakt salgsafdelingen
  • Nyhedsbrev
  • Om os
    • Om virksomheden
    • Medarbejdere
    • Udgivelser fra Dansk Handelsblad
    • Kontakt
  • E-Avis
    • Dansk Handelsblad
    • DH Food Professional
    • Avis-arkiv
  • DH Viden
  • Kæder
    • AlleRegnskabStrategiKåringSallingSalling GroupCoop DanmarkDansk SupermarkedDagrofaReitanLidlAldiOnlinehandelAndre

      Trods corona: Dagrofa sigter stadig efter overskud i år

      Naturli’ indgår aftale med stor dagligvarekoncern

      DagliBrugsen Vrinners Coop Danmark nyt kædekoncept

      Dagligvaresalget stiger mærkbart i sommerhusområder

      Lidl sender 1,5 mio. kr. til Danske Hospitalsklovne

  • Butik
    • AlleConvenienceIndretningEnergiNy teknologiØkonomi/investeringPersonaleledelseUddannelseSikring
      DagliBrugsen Vrinners Coop Danmark nyt kædekoncept

      Dagligvaresalget stiger mærkbart i sommerhusområder

      Danskerne har fuld fart på bestilling af feriehuse til sommerferien

      Rema 1000s eget mærke skaber loyale kunder

      Rema-topchef efter ejendomssalg: Etableringsaktiviteter fortsætter på fuldt tryk

      Restriktioner rammer dagligvarebutikker i centre benhårdt

  • Leverandører
    • AlleFoodserviceFoodexpoØkologiSortimentEvent

      Naturli’ indgår aftale med stor dagligvarekoncern

      Syv ud af ti ikke-økologiske frugter indeholder pesticidrester

      Arla vil fordoble netsalget inden 2025

      Stanleybet har lukket ned i Danmark

  • Forbrugere
    • AlleMadspildTrendsKundepaneletKultur
      DagliBrugsen Vrinners Coop Danmark nyt kædekoncept

      Dagligvaresalget stiger mærkbart i sommerhusområder

      Syv ud af ti ikke-økologiske frugter indeholder pesticidrester

      Danskerne har fuld fart på bestilling af feriehuse til sommerferien

      Restriktioner rammer dagligvarebutikker i centre benhårdt

  • Navne
    • Coop finder ny CFO i DLG

      Salling Group mister sin kommunikations- og CSR-direktør

      Maria Beck-Tange ny kædedirektør for Dagli’Brugsen

      Sine Dolberg forfremmes til HR-direktør i Lidl Danmark

      Købmænd og Salling Group i “krig” på Twitter

  • Politik
    • AlleGrænsehandelAfgifterKontrolPlanlovenKampagner

      Syv ud af ti ikke-økologiske frugter indeholder pesticidrester

      Nedlukning sender grænsehandel for milliarder i danske kasseapperater

      Restriktioner rammer dagligvarebutikker i centre benhårdt

      Udenrigsministeriet: Drop grænsehandlen

Hjem Kæder Strategi Dagligvarekoncern introducerer klimamærkning
  • Kæder
  • Strategi
  • Salling Group
  • CSR
  • Forbrugere
  • Trends
  • Politik
  • Kampagner
  • Artikler
  • Leverandører
  • Samfund

Dagligvarekoncern introducerer klimamærkning

Salling Group inviterer til fælles klimamærkning i fødevarebranchen

Af
Helle-Karin Helstrand
-
7. november, 2019
Salling Group med nyt klimamærke
Foto: Salling Group

Salling Group, der ejer kæderne Føtex, Netto og Bilka inviterer nu til samarbejde om en fælles klimamærkning, der skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge.

– Vi er klar til at arbejde aktivt for en ordentlig, reel og ambitiøs klimamærkning i Danmark baseret på forskning og fælles standarder for klima-aftryk. Den ambition lancerer vi nu og inviterer alle til at deltage, hvilket er essentielt, hvis vi skal lykkes, siger Per Bank.

Tidligere klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) inviterede i foråret hele fødevarebranchen til et møde om netop en fælles klimamærkning, et forslag, der også har været fremsat i EU. Dengang var branchen skeptisk.

Læs også: Klimaminister inviterer til møde om klimamærke

Det er nu første gang, at en detailkoncern bakker op og vil arbejde aktivt for et fælles tiltag.

Netto-direktør Michael Løve forklarer på sin LinkedIn-profil:

“Vi har ikke tidligere bakket op om klimamærkning, for det er virkelig svært at gøre seriøst, men behovet er mere akut nu. Kunderne vil have noget hjælp til at forstå, hvilke fødevarer der påvirker klimaet mindst, så det vil vi sætte tid og penge bag at komme med et bud på, hvordan vi kan vise. Og vi vil meget gerne gøre det med hele branchen, så kunderne kun får én enkel mærkning, de skal forholde sig til.”

Helt konkret peger Salling Group på en mærkningsordning, hvor forskellige varekategorier rangordnes efter deres klimapåvirkning. Salling Group vil investere i arbejdet for at finde de bedste metoder og er også klar til at bidrage med midler til forskning, så de rigtige løsninger findes.

– En mærkning skal gøre det enklere for forbrugere at handle klimavenligt og på et oplyst grundlag træffe valg, der er rigtige for dem. Mange danskere har et ønske om at handle klimavenligt, men finder det svært at gennemskue, hvordan vi træffer klimavenlige valg. En klimamærkning vil kunne hjælpe alle med at navigere og aktivt bidrage, når vi gør vores indkøb, siger Per Bank.

Salling Group lancerede i august en plastikstrategi og inviterede også dengang resten af branchen til at deltage: Salling Group inviterer til dialog om plastik

 

DEL
Facebook
Twitter
LinkedIn
Forrige artikelAmazon-effekt rammer også Danmark
Næste artikelMeny-købmænd hylder to kolleger på årets sidste købmandsmøde
Helle-Karin Helstrand
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.

RELATEREDE ARTIKLERMERE FRA SAMME JOURNALIST

Naturli’ indgår aftale med stor dagligvarekoncern

Syv ud af ti ikke-økologiske frugter indeholder pesticidrester

Restriktioner rammer dagligvarebutikker i centre benhårdt

Salling Group mister sin kommunikations- og CSR-direktør

Nye officielle kostråd er mere klimavenlige

Minister inddrages i sag om salg af nonfood i Bilka

Læs mere

E-Avis

Læs den seneste E-Avis her
Avisarkiv

Mest læste

  • Udenrigsministeriet: Drop grænsehandlenUdenrigsministeriet: Drop grænsehandlen
  • Tyske restriktioner undtager grænsehandlenTyske restriktioner undtager grænsehandlen
  • Nemlig.com bygger nyt distributionscenter ved AarhusNemlig.com bygger nyt distributionscenter ved Aarhus
  • Coop finder ny CFO i DLGCoop finder ny CFO i DLG
  • Rema-topchef efter ejendomssalg: Etableringsaktiviteter fortsætter på fuldt trykRema-topchef efter ejendomssalg: Etableringsaktiviteter fortsætter på fuldt tryk
  • Trods corona: Dagrofa sigter stadig efter overskud i årTrods corona: Dagrofa sigter stadig efter overskud i år
  • Salling Group mister sin kommunikations- og CSR-direktørSalling Group mister sin kommunikations- og CSR-direktør
  • Nu lukker Tyskland reelt for grænsehandelNu lukker Tyskland reelt for grænsehandel
  • Pressemøde: Nye afstandskrav i butikkernePressemøde: Nye afstandskrav i butikkerne
  • Minister inddrages i sag om salg af nonfood i BilkaMinister inddrages i sag om salg af nonfood i Bilka

Mere nyt

Britiske kæder vil have politiet til at stoppe kunder uden mundbind

Nemlig.com bygger nyt distributionscenter ved Aarhus

Danskerne har fuld fart på bestilling af feriehuse til sommerferien

Syv ud af ti ikke-økologiske frugter indeholder pesticidrester

Arla vil fordoble netsalget inden 2025

Circle K-ejer forhandler om overtagelse af fransk dagligvaregigant

Restriktioner rammer dagligvarebutikker i centre benhårdt

Rema 1000s eget mærke skaber loyale kunder

Rema-topchef efter ejendomssalg: Etableringsaktiviteter fortsætter på fuldt tryk

Trods corona: Dagrofa sigter stadig efter overskud i år

Naturli’ indgår aftale med stor dagligvarekoncern

Dansk Handelsblad A/S
Fenrisvej 11
8230 Åbyhøj
Telefon +45 86 15 80 11
red@dhblad.dk
  • Om virksomheden
  • Medarbejdere
  • Udgivelser
  • Kontakt
  • E-avis
  • Video
  • Cookie- & privatlivspolitik
  • Handels- og abonnementsbetingelser
© 2015 - Dansk Handelsblad A/S
×

Log ind

Edit with Live CSS
Save
Write CSS OR LESS and hit save. CTRL + SPACE for auto-complete.