Dagligvarekæder i toppen af imagemåling

Rema 1000 og SuperBrugsen er i top 10 i ny stor imagemåling. Fem øvrige kæder er placeret i den bedste tredjedel

Rema 1000 hæver omsætningen til godt 14 mia. kr. Foto: Ulrik Samsøe Figen

I en ny imagemåling foretaget af konsulent- og brandingbureauet Caliber slår Rema 1000 nok engang fast, at kæden tilhører et af de absolut mest populære brands hos de danske forbrugere.

I undersøgelsen stiller 22.912 respondenter skarpt på, hvilke virksomheder de bedst kan lide og har størst tillid til blandt 100 toneangivende virksomheder, der er udvalgt på ud fra kriterier som omsætning, antal medarbejdere mv.

Og her kommer Rema 1000 ind på en tredjeplads på listen, der toppes af Lego. Rema 1000 er dog ikke eneste dagligvarekæde i top 10, hvor SuperBrugsen er placeret som nummer 7 lige efter Grundfos.

Størst fremgang for Lidl
En gennemgang af listen viser, at dagligvarekæderne generelt klarer sig godt i imagemålingen. Således kommer kæderne Kvickly (17), Føtex (27), Meny (31) samt Netto og Fakta på en delt 33. plads alle ind blandt listens øverste tredjedel.

Det er dog ingen af nævnte kæder, der har oplevet størst fremgang målt det seneste år. Det er derimod Lidl på plads nummer 37 med et score-hop på 3 point, svarende til cirka 4 pct. af Lidls samlede omdømme, hvilket kunne indikerer, at Lidls kampagne med fokus på danske varer og økologi har haft en gavnlig effekt.

- Vi har noteret en kraftig fremgang for de udenlandske kæder Lidl, Aldi og Rema 1000, som alle har gjort det fremragende rent omdømme-mæssigt i Danmark i 2017, siger adm. direktør Shahar Silbershatz fra Caliber.

Lige uden for den bedste halvdel af listens 100 virksomheder er Bilka på plads 51., mens Aldi indtager plads 71. Måler man alene fremgangen i dagligvarekædernes omdømme i 2017, kommer Aldi dog ind på en tredjeplads efter Lidl og Rema 1000, viser målingen.

Helt nederst på plads nummer 100 finder man PostNord, der har været stærkt udfordret på at levere pakker og breve til tiden.