Dagligvaregiganter løfter indtjeningen

De tre største dagligvarevirksomheder i Danmark har alle sammen tjent bedre sidste år, end de gjorde i 2016

Dansk Supermarkeds overtagelse af 81 butikker fra Dagrofas nedlagte discountkæde Kiwi satte skub i væksten sidste år. På Skovvejen i Aarhus er Netto for nylig åbnet i denne tidligere Kiwi-butik. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Med offentliggørelsen af en række centrale regnskabstal for 2017 viser Dansk Supermarked Group igen, hvad koncernen med hovedsæde i Aarhus’ udkant er klart bedst til: At tjene penge.

Et resultat før skat på 2,23 mia. kr. er en rund halv mia. kr. mere end de 1,76 mia. kr., det blev til året før – og dermed overgår indtjeningen i 2017 klart den forventning, som blev udtrykt i 2016-årsrapporten, hvor det blev spået til “at være på linje med 2016”.

Tilbage på bundlinjen blev der 1,70 mia. kr. – en forbedring på 28 pct. sammenlignet med 2016.

Vi kan ikke se Dansk Supermarked i kortene, for selve årsrapporten var endnu ikke dukket op ved dette blads deadline.

Men et frasalg af Næstved Storcenter var med til at trække overskuddet op, mens uudnyttede tidligere Kiwi-butikker, der kom ind med overtagelsen af den tidligere Dagrofa-kæde, trak ned.

Renset for ekstraordinære poster blev EBIT-driftsresultaterne de to år meget tæt på identiske – med 2,13 mia. kr. i 2017 mod 2,10 mia. kr. året før.

I modsætning til i 2016 var der sidste år heller ingen negativ effekt af en nedlukket Netto-kæde i England til at belaste.

Den post tegnede sig for et minus på 205 mio. kr. det år.

Overskudsgrad i top

Uanset de underliggende detaljer steg Dansk Supermarkeds overskudsgrad igen sidste år til et niveau, hvor ingen af konkurrenterne kan være med – til 4,2 pct., hvor den i 2016 var “nede” på 3,7 pct.

Et omsætningsløft på 900 mio. kr. i året hjælper på vej, men der er ingen tvivl om, at der for den særdeles omkostningsbevidste topchef Per Bank næppe er nogen hviledage i jagten på at barbere nogle procenter af omkostningerne hvert eneste år. Også i 2017.

Blandt konkurrenterne er norskejede Rema 1000 efter mange års vækst nu oppe på en overskudsgrad på 2,7 pct. som den aktør, der er næstbedst til at hente overskud ud af omsætningskronerne.

Bedømt ud fra resultatudviklingen i de tre største koncerner blev klimaet for at tjene penge på dagligvarehandel i Danmark bedre sidste år.

Dansk Supermarked, Coop og Rema har alle sammen øget deres overskud i 2017, når man sammenligner det med 2016. Til sammen tegner de sig for 85 pct. af den samlede omsætning.

DEL
Forrige artikelJakob Ellemann-Jensen er ny miljø- og fødevareminister
Næste artikelSkat jagter hård kerne af afgiftssvindlere
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.