Dagligvaregiganter bytter plads i imageanalyse

Coop tager et ordentligt dyk, og Salling tordner frem

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Det kan bl.a. være den store uro på de indre linjer op til formandsvalget, der har gjort det. En uro, der bragte uenigheder og utilfredshed med ledelsen ud i medierne.

I hvert fald er Coop faldet fra plads nummer 47 til nummer 108 i Berlingske Business Magasins Imageanalyse.

Samtidig er Salling/Dansk Supermarked fløjet frem fra plads nummer 51 til en 37. plads. Dagligvaregiganten har dog tidligere ligget i top 20.

I front blandt dagligvarekæderne ligger Rema 1000 på plads nummer 15 – som sidste år. Lidl er faldet fra plads nummer 87 til 91.

Blandt dagligvareleverandørerne er Carlsberg rykket op fra en 23. plads til plads nummer 16, mens Arla har mistet sin 11. plads for en plads som nummer 22.

Dagrofa ligger på plads nummer 131 mod 119 sidste år.

I toppen tager Lego førstepladsen med Danmarks bedste image foran Novo Nordisk og Danfoss.

Der bliver spurgt til parametre som ansvarlighed, troværdighed, finansiel styrke, konkurrenceevne, kvalitet, medarbejdere, kommunikation, innovation og ledelse. I sidstnævnte kategori stryger Rema 1000 op på tredjepladsen.

Imageanalysen er udarbejdet af IFO – Institut for Opinionsanalyse som en spørgeundersøgelse blandt danske erhvervsledere i perioden 22. april-6. maj.

Originalartikel