Dagligvarebranchen dumper i innovation

Dagligvareleverandører og kæder er for dårlige til at overraske forbrugerne med nye produkter. Branchen er kort sagt ikke innovativ nok.
Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse af innovationskraften i dagligvarebranchen.
Undersøgelsen offentliggøres torsdag 13. marts på Dagligvareleverandørernes (DLF) årlige møde og er udarbejdet af Kroons Innovation og Factum for brancheorganisationen.
Det nye er, at branchen nu står klar til at satse mere på innovation og produktnyheder, viser undersøgelsen.
- Innovations-selvtilliden er i bund, men der er et stort potentiale for innovation.
Branchen ved nu, hvor den skal sætte ind for at være mere innovativ, siger Frederikke Kroons.
Hun har været med til at gennemføre undersøgelsen blandt over 500 beslutningstagere blandt leverandører og detailhandelen.
Potentiale
- Formålet med undersøgelsen er at sætte fokus på potentialet for innovation i branchen. Det nye er ikke, at der mangler innovation.
Det nye er, at leverandører og handel nu er enige om, hvilke områder de skal sætte ind på.
- Undersøgelsen viser, at handelen og leverandørerne hver især skal hjem og arbejde med at opbygge en innovativ kultur, som kan måle sig med verdens bedste.
Branchen skal sørge for at få en innovations-DNA, fastslår hun.
Hun tilføjer, at branchen i højere grad skal arbejde med mennesker, processer og filosofien for at skabe øget innovation.
Niels Jensen, direktør for DLF, siger, at innovation står højt på dagsordenen hos både leverandører og handlen.
- Begge parter efterspørger nytænkning, der kan sætte gang i væksten.
Med undersøgelsen har vi nu nogle konkrete opgaver, vi kan tage fat på, og som viser, hvor potentialet er størst, siger Niels Jensen.
" Innovations-selvtilliden er i bund, men der er et stort potentiale for innovation.
FREDERIKKE KROONS"

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis