Coops topchef lover større overskud i år

På ti år vil Coop hæve omsætningen med 10 mia. kr. ved at skærpe konkurrencen med restauranter og takeaway

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Coops kraftige dyk i driftsresultatet til 254 mio. kr. sidste år bliver ikke gentaget i 2017. Tværtimod er der udsigt til et resultat, der indfrier Coops ambition om at øge indtjeningen med 100 mio. kr. om året, fortæller adm. direktør Peter Høgsted til Dansk Handelsblad.

– Selv om året ikke er omme endnu, kommer vi til at lave et væsentligt bedre resultat i 2017, end vi gjorde i 2016, siger Peter Høgsted, der har mødt voldsom kritik fra de selvstændige kædeforeninger over, at Danmarks største dagligvarekoncern tjener alt for få penge.

Ifølge Peter Høgsted er dagligvarehandelens helt store udfordring, at der fortsat åbner nye dagligvarebutikker i et allerede overfyldt marked, hvilket presser omsætningen per kvadratmeter nedad i Coop og blandt de øvrige dagligvareaktører.

Foran forandring
Samtidig er væksten på dagligvaremarkedet gået i stå. Derfor har Coop ændret fokus fra at føre en indædt kamp med de øvrige dagligvarekonkurrenter om markedsandele, til i højere grad at udvide forretningsmodellen til et voksende “share of stomach”-marked.

Et marked, som udover det traditionelle dagligvaremarked tæller ca. 60 mia. kr. fra blandt andet restauranter og cafeer.

– Vi skal selvfølgelig stadigvæk fokusere på vores kerneforretning. Men jeg tror, vi kommer til at redefinere, hvad der bliver kernen, fordi vi kommer til at se en dagligvarehandel, der forandrer sig i retning af mere varm mad og mere færdigmad ud af butik. Det er gået utroligt stærkt de senere år – og nok også stærkere, end vi troede, da vi skrev vores “På Vej”-strategi i 2013, siger Peter Høgsted.

DEL
Forrige artikelCoop skal redefinere forretningen
Næste artikelCoop lander bedre resultat i år
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.