Coops tilbudsaviser skrumper

Mens resten af dagligvarehandlen øger sideantal og varer i de ugentlige aviser, benytter Coop sin app

Arkivfoto: Mikael Hjuler

Stort set alle dagligvarekæder har øget antallet af sider i tilbudsaviserne i 2017 sammenlignet med året før, men Coops kæder er gået den anden vej og har sendt færre sider ud i forbrugernes postkasser.

Det viser en ny opgørelse fra konsulenthuset iCoCos Tilbudsdata. De seneste år har det flere gange lydt fra Coop, at tilbudsavisen har overlevet sig selv, og at koncernen i højere grad vil benytte sin medlemsapp til at give kunderne tilbud.

Noget tyder på, at Coop så småt er i gang med udfasningen af de trykte tilbud. Coops kæder sendte 7.269 sider ud til forbrugerne i 2017. Det er en reduktion på 7 pct. sammenlignet med året før. Koncernen markedsførte i 2017 22.009 dagligvarer i kædernes tilbudsaviser, hvilket er knap 15 pct. færre varer end i 2016.

Får tilbud på app

Det betyder dog ikke, at Coop er stoppet med at tilbyde sin kunder varer på tilbud. Coop sender løbende tilbud på via mails og på Coop-appen, hvor medlemmer også får personlige tilbud, der er baseret på tidligere køb. De fælles medlemstilbud bliver dog også markedsført i tilbudsaviserne.

Udover Coop har kun Let- Køb reduceret antallet af sider i tilbudsaviserne. Den totale mængde af sider, som hele dagligvaremarkedet sendte ud i 2017, er således steget med 3,3 pct. til trods for, at nogle kæder lagde nogle uger sammen i løbet af året og dermed sprang et par aviser over. Mængden af tilbud og markedsførte dagligvarer er faldet marginalt med 3,2 pct., mens antallet af nonfood-varer er steget med 3,3 pct.