Coops Høgsted skyder ny sæson i gang

Ugens leder, Jesper Veber Knudsen, ansv. redaktør

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Velkommen til en ny sæson i dansk dagligvarehandel.

Måske er jeg ikke den helt rigtige til at byde velkommen tilbage. Der er mange af jer læsere, der har arbejdet hårdt hele juli måned, hvor hovedparten af danskerne ellers holder ferie.

Men jeg kan da byde velkommen til en ny sæsons branchedækning i Dansk Handelsblad, hvor vi glæder os til at følge “anden halvleg” af 2017 på tættest mulige hold – og med lidt held og flid også til at påvirke de dagsordener, der bliver diskuteret blandt branchens folk.

Der er al mulig grund til at tro, at årets anden halvdel kan blive lige så spændende som den første – med Dagrofas lukning af discountkæden Kiwi som den mest markante begivenhed.

Kiwi-nedlukningen i slutningen af foråret trækker stadig spor i branche- landskabet, og i dette nummer kan vi blandt andet fortælle, at en nordjysk ejendomsmægler har fået til opgave at få afsat knap 20 af de formentlig mindre attraktive butikker for Dansk Supermarked.

Dansk Supermarked tog et af første halvsæsons største stik hjem, da koncernen sikrede sig alle de 81 Kiwi- butikker, der kom ud i markedet – for næsen af markedsleder Nettos farligste rival, Rema 1000.

Nu er der fuld gang i åbningerne i godt 40 tidligere Kiwi-butikker, som skal indgå i Netto.

Vi følger fordelingen af de sidste butikker til dørs, lige som vi hen ad vejen forventer at gøre op, hvordan Kiwi-kædens forsvinden har ændret markedet.

I Coop Danmark har topchef Peter Høgsted gjort det til en tradition at få sat en dagsorden kort efter ferieperiodens afslutning i august med ledelsesrokader eller nye strategiske tiltag.

I år er han tidligt ude og har denne gang valgt en lidt usædvanlig platform i det velanskrevne nichemedie Økonomisk Ugebrev, hvor han igen lufter tanker om at samle Coops kæder.

Det kan være et led i en langsigtet bearbejdning af Coops bagland, hvor repræsentanter for de selvstændige brugsforeninger i højere grad end længe udfordrer visdommen i koncernledelsens beslutninger – i en situation, hvor resultaterne er under pres.

Coop er imidlertid ikke alene om at mærke presset fra en vigende omsætning.

“Leverandører og kæder står over for en udfordring – væksten i dagligvarehandelen er væk”, lyder de første linjer i en invitation til et seminar, som de to analysevirksomheder Nielsen og GfK står bag senere på måneden under overskriften “Væksten som blev væk”.

Tydeligere kan det vel ikke siges.

Nu handler det for branchen om at finde veje tilbage til vækst – eller snarere frem mod en ny vækst i et forandret marked.

Inspiration og opskrifter er velkomne. Vi leder efter dem for jer – og sammen med jer.

Zoomer vi ind på vores egen lidt mindre verden, har vi på Dansk Handelsblad benyttet os af sommerpausen til at skifte trykkeri og distribution. Det skulle I som læsere helst ikke mærke meget til. I så fald skulle det helst være i form af en bedre trykkvalitet end tidligere. Hvis der mod forventning skulle være lidt indkøringsvanskeligheder, skal I ikke tøve med at kontakte os, så vi kan få rettet op.

Vi har smøget ærmerne op. Den nye sæson er i gang.

DEL
Forrige artikelSupermarkeder har fået bedre tag i kunderne
Næste artikelCoop-navnet kan gavne Fakta
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.