Coop vinder pris for 150-års kampagnen

Coop, Samvirke og Operate Experience vinder pris som årets bedste kampagne

På kommunikationskonferencen KOM17 blev Coop, Samvirke og Operate Experience hædret for deres kampagne i forbindelse med Coops 150 års fødselsdag.

Bag KOM-kampagneprisen står Dansk Journalistforbund og Kommunikationsforum, der giver prisen til en virksomhed, organisation eller andre, der har opnået særlig opmærksomhed og resultater med en kampagne solidt funderet i kommunikationsfagets metoder, og prisen kan gives for vovemod, kreativitet, resultater eller bred faglig anerkendelse.

Anna Rørbæk, chef for kommunikation og public affairs i Børnefonden, og en del af priskomiteen gav blandt andet vinderne følgende ord med på vejen:

“I alt fra bogudgivelser, dokumentarfilm, apps, konkurrencer, produktrelanceringer og meget meget andet, har kampagnen for Coops 150 års fødselsdag formået at ramme danskerne langt ud over, hvad man kan forvente af en virksomheds runde fødselsdag. For ikke bare byder kampagnen på nostalgiske gensyn med klar cola og FDB-møbler, den kommunikerer også virksomhedens grundlag og værdier, pudser dem af og bringer dem ind i en ny tid med forbrug og fællesskab alt sammen med noget så banalt som en fødselsdag som anledning.”

“Det er godt tænkt, et pokkers stort arbejde og hamrende godt eksekveret,” sagde Anna Rørbæk

Kampagne om kerneværdier
Coops 150 års-kampagne er lavet i samarbejde med Operate Experience, og juryen begrundede nomineringen af kampagnen med følgende ord:

“Hvordan fejrer en supermarkedskæde en 150 års fødselsdag uden at det går op i flag, gule skilte og slagtilbud på dagligvarer? Det gør man ved at fejre selve værdierne, der ligger bag det vi i dag kender som Coop, men som har sine rødder i den danske andelsbevægelse og dermed i en af det danske velfærdssamfunds grundpiller.”