Coop vil tiltrække kunder med en kreativ legeplads for idealister

Kødbyen lægger lokale til Coops nye værsksted, hvor medlemmer og andre kunder kan være med til at diskutere ansvarlighed

Nu skal Virtual Reality bruges i Coop-kæderne til at oplære nye medarbejdere. Illustration: Ulrik Samsøe Figen

I dag den 20. marts åbner Coop en kreativ legeplads for voksne, hvad enten de er medlemmer af Coop eller ej.

I garagen, som sådan et diskussionsforum kaldes, kan eksempelvis diskuteres ansvarlighed og selve måden detailhandelen foregår på, skriver Coop i en pressemeddelelse.

Begrebet ’garage’ dækker over virksomheder, der vælger at lægge en del af deres allernyeste udvikling udenfor de interne udviklingsafdelinger. Coop Garage deler da også kreativ legeplads med IBM Cloud Garage og IKEA’s SPACE 10 i Kødbyen, lyder det.

– Et af de første eksempler på synergien ved at ligge tæt ved andre garager er allerede på vej, Coop Garage og IBM Cloud Garage går sammen om at teste ideen med at bruge blockchain til at forbedre fødevaresikkerhed og CSR i forsyningskæden, siger initiativtager, Torsten Arendrup.

Han siger, at Coop Garage kommer til at fungere meget selvstændigt fra Coops øvrige forretning. Han er således ikke ansat i Coop, men er frivillig og medlemsvalgt i organisationen, lige som resten af den gruppe, der kommer til at drive initiativet i dagligdagen.

Den moderne fortolkning af garagemiljøet er inspireret af den amerikanske drøm. Her kan man blive stor og succesfuld, selvom man starter i en garage som Microsoft og Apple. Mange virksomheder benytter derfor i dag garagekonceptet for at undgå interne snubletråde i forretningen.

DEL
Forrige artikelPrisen er blevet lidt mindre vigtig
Næste artikelMadeliten og det tavse flertal
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.