Coop vil have en bid af markedet for måltidskasser

Direktør Morten Viktor har stor tiltro til, at måltidskasserne fra Coop bliver en succes. Foto: Coop

For tre uger siden gik Coop i luften med konceptet Måltidskassen fra Coop. Med priser ned til 40-42 kr. per måltid har Coop prismæssigt forsøgt at lægge sig nogenlunde midt i markedet, fortæller Morten Viktor, direktør for Coop.dk Mad.

I første omgang tæller konceptet fire forskellige måltidskasser afmålt til enten to eller fire personer til tre eller fire dage.

Og ifølge direktøren overgår salget indtil videre alle forventninger, selv om Coop endnu ikke er begyndt at markedsføre måltidskasserne for alvor.

– Vi har lagt vægt på, at der skal være nok mad, og derfor er vi også pivåbne overfor feedback fra forbrugerne, så vi kan gøre det endnu bedre. Flere efterspørger måltidskasser til en person og til fem personer, mens andre måske vil have en anden type måltidskasse. Så ser vi på det. Vores største budskab er, at nu er vi i gang, siger Morten Viktor.

Markedet for måltidskasser er de senere år vokset eksplosivt herhjemme med tocifrede vækstrater og en samlet omsætning omkring en milliard kr. Dermed udgør måltidskassemarkedet stadig en meget lille del af danskernes samlede fødevareforbrug.

Et unikt tilbud
Spørger man Morten Viktor, adskiller Måltidskassen fra Coop sig særligt på et afgørende punkt i forhold til alle konkurrenter på markedet.

– Vi har et helt unikt tilbud. Vi leverer din måltidskasse. Er der andet, du skal have med? Fragten er betalt. Vi kommer alligevel, siger Morten Viktor med henvisning til, at Coop.dk Mad i forvejen leverer dagligvarer direkte til døren.

Coop er allerede engageret på måltidskassemarkedet med opkøbet af halvdelen af Catering Danmark tilbage i april i år. Her driver cateringsvirksomheden konceptet Kokkens Hverdagsmad, men Måltidskassen fra Coop er anderledes, understreger Morten Viktor.

– Det er forskellige produkter. Kokkens Hverdagsmad er hjemmelavet færdigretter, hvor vi tilbyder en råvarekasse og er til et lidt andet segment, hvor man f.eks. har børnene med i køkkenet. Så vi supplerer hinanden.

Bag Coops fire forskellige måltidskasser står blandt andre de kendte kokke Claus Holm og Anne Larsen.

Og med tiden kommer andre måltidskasser til i forsøget på at ramme endnu flere forbrugere.

– Vanens magt er stærk. Mentalt er der en lang rejse, hvis man som kunde i dag kommer ind i dagligvarebutikken uden at ane, hvad man skal have at spise, til at bestille måltidskasser. Men når først, man har prøvet det, finder man ud af, at det er temmelig nemt og bekvemt, siger Morten Viktor.