Coop vil fordoble salg af økologi

Salget af økologiske produkter i Coops butikker voksede i 2016 med 16 pct.

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Coop vil gøre Danmark dobbelt så økologisk. Det står i koncernens netop udkomne “Ansvarlighedsrapport”.

Ifølge rapporten udgjorde økologiske produkter 10 pct. af omsætningen i 2016. Det var en stigning på 16 pct. sammenlignet med året før, og den hidtil største stigning, som Coops butikker har oplevet.

I 2013 var 7,5 pct. af salget økologisk, og det tal skal ifølge rapporten fordobles frem mod 2020.

Det skal blandt andet ske ved tiltag, der minder om en happening, “Det store øko-eksperiment”, som Coops butikker gennemførte i 2016.

Målet var at få salget af økologi til at stige – og det lykkedes blandt andet ved fremhæve de økologiske varer fremfor de konventionelle – og ved i det hele taget at have fokus rettet mod økologi.

Det samlede salg af økologiske føde- og drikkevarer i supermarkeder og varehuse udgjorde ifølge tal fra Danmarks Statistik i 2016 8,0 mia. kr., hvilket er en stigning på 14 pct. sammnelignet med året før.

 

DEL
Forrige artikelFødevarer holder priserne
Næste artikelOpkøb løftede omsætning i Orkla Foods
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.