Coop trækker nyt våben i priskamp  

I en ny bon-annonce slår Coop på, at miljø, bæredygtighed og dyrevelfærd kan gå hånd i hånd med konkurrencedygtige priser 

Nu skal Virtual Reality bruges i Coop-kæderne til at oplære nye medarbejdere. Illustration: Ulrik Samsøe Figen

I de senere uvildige prissammenligninger mellem dagligvarekæderne i Søndagsavisen har Coops kæder været de dyreste. Således viste et pristjek i starten af året, at SuperBrugsen og Kvickly var 9 kr. dyrere end Føtex på 26 udvalgte lavprisvarer.

Og i den seneste prissammenligning af 34 private label produkter i sidste måned var Kvickly igen ca. 31 kr. dyrere end de 353,57 kr. i Føtex.

Netop nu er Coop gået i offensiven med et nyt alternativt pristjek mod konkurrenterne Dansk Supermarked og Rema 1000.

Her sammenligner Coop ikke blot priserne, men fortæller blandt andet også om omfattende stikprøvekontroller af frugt og grønt for at undgå pesticidrester, om miljøvenlig emballage uden hormonforstyrrende stoffer og om kyllinger med Coops dyrevelfærdshjerte.

“Danske aviser er fyldt med annoncer fra dagligvarekæder, der sammenligner boner. Tag dem med et gran salt. Alt afhænger jo af de varer, der er valgt ud. Og så gælder sammenligningen altid kun prisen. Du kan f.eks. ikke se, hvor meget omtanke, der ligger bag hver vare. Derfor har vi indrykket en anderledes bon-annonce, der viser netop det”, lyder annoncebudskabet fra Coop, der samtidig viser eksempler på boner, hvor Coops butikker er billigst.

F.eks. viser en prisduel på 15 produkter, at SuperBrugsen er mere end 70 kr. billigere end Føtex’ pris på 369,84 kr., mens Fakta også slår Rema 1000 og Netto på prisen.
Her koster de 11 udvalgte varer 193,60 kr. i Fakta, 229,94 kr. i Netto og 235,42 kr. i Rema 1000.

Hos Rema 1000 har indkøbsdirektør Anders René Jensen noteret sig Coops budskab, men ønsker ikke at forholde sig dybere til pristjekket, der viser, at Coops Fakta-kæde er mere end 40 kr. billigere end Rema 1000 på 11 udvalgte varer.

– Vi har set Coops egen prisundersøgelse. Som udgangspunkt kommenterer vi ikke på de enkelte kæders egenproducerede prisundersøgelser, da de sjældent er objektive. Vi vælger at bruge vores energi og fokus på at levere de rigtige varer i de rigtige kvaliteter til de rigtige priser hver dag til vores øverste chef – kunden, siger Anders René Jensen.

Andre parametre end pris

Per Østergaard Jacobsen, ekspert i loyalitet, marketing og detailhandel og ekstern lektor hos CBS, har ligeledes set Coops bon-annonce og glæder sig over, at annoncen fokusere på mere end blot pris.

– Det her med at sammenligne boner, har man gjort en del år efterhånden, hvor man kigger ensidig på pris. Økologi er vundet frem og dyrevelfærd vinder frem, så mange forbrugere vil godt kigge på andre parametre end blot pris. Det er dét, Coop skubber til og gør meget elegant med den her annonce, siger han.

Ifølge Per Østergaard Jacobsen vinder den grønne agenda om bæredygtighed og et bedre miljø i stigende grad frem overalt og bliver yderligere forstærket de kommende år.

– Der sker en fragmentering blandt forbrugerne, hvor nogle forbrugere vil betale for mere dyrevelfærd og bedre miljø, mens andre ikke vil. Der er en smertegrænse for, hvor meget ekstra, man er villig til at betale. Forbrugerne er opdraget til, at det handler om pris, så prisen betyder selvfølgelig noget, men der er også andre parametre. På årets Davos topmøde var bæredygtighed højt på dagsordenen. Det er et område, som alle taler mere og mere om, og som også dagligvareleverandørerne har fokus på. Så den agenda er kommet for at blive, og som vi skal forholde os til globalt, siger Per Østergaard Jacobsen.