Coop-topchef: Tiden er løbet fra de store varehuse

De mange kvadratmeter i Kvickly er overflødige i takt med den stigende nethandel, mener Peter Høgsted, der varsler ændringer i varehus-kæden

Coop har længe skåret ned på størrelsen af sine varehuse. Her er et af de største på ca. 10.000 kvm. i Viby J ved at blive tømt i 2011. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Coop Danmarks adm. direktør Peter Høgsted har aldrig lagt skjul på, at han mener, dagligvarebranchen er præget af et overbud af kvadratmeter – mens salget falder.

For at imødegå det uvejr, må Coop handle, mener Høgsted.

Over de seneste fire måneder har Coop lukket 73 butikker i kæderne Irma, Dagli’Brugsen og Fakta.

Og Peter Høgsted varsler nu også ændringer i varehus-kæden Kvickly.

– Vi ser i øjeblikket på, hvor store Kvickly-butikkerne skal være i fremtiden. Vi mener, tiden er løbet fra de store varehuse, fordi nonfood-pladsen vil indskrænke sig i takt med, at folk mere og mere køber nonfood over nettet. Historisk har vi heller aldrig været dygtige nok til at drive de store varehuse. Primært fordi vi ikke har haft og i dag ikke har en sortimentsudvikling, der fylde kvadratmeterne op, erkender Peter Høgsted.

Et af Kvicklys største varehuse i Randers lukkede ved udgangen af 2017. Det bliver til august genåbnet i konkurrenten Salling Groups Bilka-kæde.

I 2016 blev et varehus på 2200 kvm i Ringsted konverteret til en SuperBrugsen på ca. halv størrelse.

– Der er måske nogle Kvickly, der konceptmæssigt egner sig mere til at være en SuperBrugsen. Vi ser også på, hvordan vi tager Kvicklys mange kvadratmeter og tilpasser til et nyt koncept, fortæller Peter Høgsted.

Kvickly-kæden har i dag 76 varehuse med en gennemsnitsstørrelse på over 2.500 kvm.

Enkelte af kædens butikker i blandt andet Nørresundby, Helsingør og Holstebro er dog stadig oppe over 5.000 kvm.