Coop Sverige søger vækst efter mini-overskud

Mange års svage udvikling skal snart afløses af markedsgevinst, siger ny topchef i Coop Sverige

I Sverige er Coop et skridt foran Coop Danmark i en uniformering af kæderne. Nu hedder kæderne Stora Coop, Coop og Lilla Coop. Foto: Coop Sverige

I Sverige har landets Coop i mange år kæmpet for at få forretningen på skinner efter at have gjort tilværelsen mere besværlig for partnerne i Danmarks og Norges Coop’er i Coop Norden.

Derfor var det noget af en begivenhed, da Coop Sverige i 2015-regnskabet fik sit første overskud længe – og nu er det med et positivt resultat igen i 2017 tredje år i træk, at der er overskud.

Det er til gengæld temmelig beskedent. I 2017 nåede Coop Sverige et driftsoverskud på 35 mio. svenske kr. mod 172 mio. svenske kr. i 2016.

Bundlinjen faldt også fra 344 mio. svenske kr. til 15 mio. Det svarer til 11 mio. kr.

– Det er glædeligt, at vi for tredje år i træk leverer overskud. Forklaringen på, at resultatet er faldet sammenlignet med 2016, er, at sidste år fik en svag start med en vigende omsætningstrend. De sidste fire måneder skete der dog et tydeligt trendskifte, hvor overskudsniveauet lå i linje med årene før, siger Magnus Johansson, adm. direktør i Coop Sverige siden august sidste år.

Jager markedsfremgang

Sverige har haft en højere inflationstakt sidste år end Danmark med 1,8 pct. Coop-koncernens 2017-omsætning steg marginalt mere – med 2,0 pct. til 32,2 mia. svenske kr., svarende til godt 24 mia. kr.

Til sammenligning øgede Axfood-koncernen, Coops nærmeste konkurrent i kapløbet om andenpladsen på det svenske dagligvaremarked, sit salg med 6 pct. sidste år.

I den svenske Coop-familie udgør koncernen en mindre del af helheden, end det er tilfældet her i landet, og Coop Sverige ejer kun 237 butikker centralt.

I 2017 fortsattes en kurs med modernisering og omprofilering af butikkerne til nye butikskoncepter med de enkle navne, Lilla Coop, Coop og Stora Coop.

74 butikker blev omstillet i 2017, så der nu er 141 i de nye koncepter. Missionen er nu at få gang i et omsætningsløft.

– Målsætningen for 2018, som har fået en stærk indledning, er at knække den negative trend og øge salget. Allerede i dag tager vores bedste butikker markedsandele, og på længere sigt skal Coop også som helhed tage markedsandele, lover Magnus Johansson.

DEL
Forrige artikelCoop indleder anden bølge af prisnedsættelser
Næste artikelNy Asda-topchef lover “faste lave priser”
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.