Coop svarer igen med eget dyrevelfærdsmærke

    Fødevareminister Esben Lunde Larsen har i dag offentliggjort de endelige planer om et statsligt mærke.

    Hvis brexit ender med en 'no-deal', pålægges dansk svinekød 25 pct. told. Det vil ramme grisekødeksporten til Storbritannien på over 3 mia. kr. årligt hårdt, vurderer Copenhagen Economics. Foto: Colourbox

     

    Miljø- og Fødevareministeriet har netop offentliggjort, at et statsligt mærke for dyrevelfærd kommer udvalgt svinekød fra sommeren 2017. Mærket er udviklet i samarbejde med blandt andre Dansk Supermarked og Danish Crown, og Coop har hele tiden været kritisk over for mærket.

    Nu lancerer dagligvaregiganten sit eget mærke:

    Coop skriver i en pressemeddelelse:

    “Resten af Danmark får et nyt velfærdsmærke, der hverken er til gavn for dyr eller forbrugere. Bag det står Fødevareministeren sammen med Danish Crown, Dansk Supermarked og Doso.

    Sådan har sagen udviklet sig efter, at Fødevareminister Esben Lunde Larsen har valgt at sidde råd fra Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet Tænk, Økologisk Landsforening og Coop fuldstændig overhørig.

    – Vi er helt enige med ministeren i, at det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det der er fremlagt, er alt for svagt. Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

    – Et mærke kan kun fungere, hvis det er bygget på bred tillid og skaber sikkerhed. Det nye mærke gør ingen af delene, siger Jens Visholm.

    Forbrugerne er ifølge Coop heller ikke tilfredse med dyrevelfærdsmærket. En ny analyse fra VoxMeter viser, at hele 75 procent af den danske befolkning mener, at mærket ikke er ambitiøst nok.

    Coop kommer i stedet med et mærke, der:

    1. Sætter en højere standard for dyrevelfærden
    2. Som også omfatter forarbejdet kød, f.eks. pålæg
    3. Som ikke underminerer eksisterende mærkningsordninger som økologi og Friland.
    4. Som anerkendte forskere og anerkendte NGOér bakker op om.

    – Vi havde helst været med i en fælles ordning. Men når ministeren ensidigt vælger at lytte til industrien, og sidder forbrugerne, dyrene og toneangivende NGOér overhørig, så er vi nødt til at reagere, som vi gør, siger Jens Visholm.

    De første varer med det nye mærke ventes at være i butikkerne fra 4. kvartal 2016.