
De velkendte billeder i den gamle FDB-pyramide har fået en rustik makeover med et moderne, grafisk udtryk.
Relanceringen af madpyramiden er en del af Coops nye klimakampagne, som fra i dag vil gøre kunderne klogere på, hvordan de kan spise mere klimavenligt. Det skriver Coop i en pressemeddelelse.
Ifølge Coop kan en almindelig dansker spare ca. 25 pct. CO2-udledning ved at følge madpyramidens anbefalinger. Den nye “klimapyramide” suppleres med opskrifter, der har grøntsager i fokus, samt konkrete klimaråd i Coops butikker.
– For mange danskere kan klimakampen være vanskelig at forholde sig til på et personligt plan. For enten er diskussionen meget overordnet, eller også handler den om små symbolske ting. Men i vores daglige madforbrug kan vi faktisk selv gøre en kæmpeforskel for klimaet: ved blandt andet at spise mere grønt, lidt mindre kød, og undgå madspild, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, i pressemeddelelsen.
Ifølge en ny undersøgelse fra Coop Analyse oplyser 61 pct. af danskerne, at de er ”bekymrede” eller ”meget bekymrede” for, hvordan klimaet påvirker os. Det er en mærkbar stigning fra 2010, da tallet var 47 pct.
Plakater med den nye madpyramide – som i øvrigt indeholder samme anbefalinger som hidtil – uddeles de kommende dage i alle Coops butikker i et oplag på 500.000 stykker.
Læs også: Coop investerer 1 milliard i grønne køleanlæg