Coop melder om tryk på julekup-kampagne

Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Coop Danmarks store jule-satsning på at trække kunder i butikkerne med skarpe endags-tilbud i medlems-app’en har givet pote.

Det daglige såkaldte “julekup”, der tikker ind i hundredetusinder af Coop-medlemmers smartphones hver dag i december frem til og med den 23., har sat ny fart på brugen af Coops app og dermed også det salg, der bliver genereret ad den vej.

Coop vil ikke ud med præcise salgstal eller det totale antal app-brugere ud af de 1,7 mio. medlemmer, men ifølge informationsdirektør Jens Juul Nielsen er der meget målbare effekter af kampagnen.

– Julekuppene er gået langt bedre end, vi havde forventet. Vi har fra 1. til 18. december fået nye app-brugere, svarende til, hvad vi normalt får på tre måneder, siger Jens Juul til Dansk Handelsblad.

Syv måneders salg på én dag

Han fremhæver to eksempler på julekup med skub i.

I uge 50 førte tilbud på medister og svinekam til, at ugen blev den største nogensinde på Coops kødfabrik, Hilton ved Aarhus. Det sker på et tidspunkt, hvor kødsalget ellers er moderat faldende. Også chokolade-klassikeren, Anthon Bergs guldæske, kom i den grad ud over rampen.

– Her solgte vi syv gange så meget, som vi normalt sælger på en måned. Så kunderne har taget det til sig, og vi er ved at have en ny stærk markedsføringsmuskel, siger Jens Juul.

I en medlemsdatabase på 1,7 mio. danskere har markedsleder Coop Danmark et digitalt markedsføringsredskab, som ingen af konkurrenterne i dagligvarehandelen umiddelbart kan matche.

Og julekuppene er kun tilgængelig for Coop-medlemmer, der bruger den medlemsapp, som blev lanceret i 2016.

Digitalt alternativ til tilbudsavisen

De seneste tal for brugen af app’en, som Dansk Handelsblad har set, stammer fra uge 9 – månedsskiftet februar-marts i år – hvor godt 400.000 havde downloadet den, og over 220.000 brugte den.

Efter alt at dømme må tallene være noget højere i dag.

Den gang voksede app-brugen støt fra uge til uge – og her i december har tilgangen af brugere altså fået et boost, der svarer til en femdobling af det normale tempo.

I Coop har man længe ønsket at lade medlemsapp’en overtage den dominerende rolle i markedsføringen, som den trykte ugentlige tilbudsavis har spillet i mange år.

Informationsdirektør Jens Juul Nielsen er dog endnu ikke klar til at sige, at den tid er kommet nu.

– Det bestyrker os i, at vi er ved at have et stærkt digitalt alternativ til de trykte tilbudsaviser. Men det er for tidligt at sige, hvornår vi stopper med dem, siger han.

 

 

DEL
Forrige artikelFødevareBanken officielt åbnet i Kolding
Næste artikelKun discountkæder nåede vækst i oktober
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.