Medie: Coop lider milliontab i første halvår

Samlet lyder tabet på 49 mio. kr. i de Coop-ejede Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen. Særligt Kvickly trækker i minus

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Coop har en målsætning om at forbedre resultatet med 100 mio. kr. om året, men det får Coop mere end svært ved at opnå i 2017.

Fortrolige nøgletal for første halvår af 2017, som Finans er kommet i besiddelse af, viser, at de Coop-ejede butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen samlet har tabt ca. 49 mio. kr. I perioden var der ellers budgetteret med et overskud på 64,2 mio. kr.

I 2016 kom Coop ud med et ganske utilfredsstillende regnskab efter et dyk i EBIT-overskuddet på ca. 380 mio. kr. Dengang lød underskuddet for første halvår på 7,7 mio. kr. i de tre Coop-ejede butikskæder.

Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen halter alle efter budgettet for 2017. Værst går det for Kvickly, der ifølge Finans’ oplysninger samlet har tabt 81,3 mio. kr. i første halvdel af 2017. Her har de selvstændige Kvickly-varehuse ellers givet et overskud på 11,2 mio. kr.

Der foreligger ikke tal for Coops to øvrige kæder, Irma og Fakta.

Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop, forklarer, at Coop først kommenterer på økonomiske nøgletal ved offentliggørelsen af årsregnskabet til april.

Ifølge Jens Juul Nielsen giver tallene dog ikke et retvisende billede af Coops forretning i årets første otte måneder.

“Dog kan vi sige, at tallene her langtfra er dækkende for den samlede udvikling i Coop i år. Efter de første otte måneder er vores resultat en del bedre end i den tilsvarende periode sidste år”, siger Jens Juul Nielsen til Finans.