Coop lander bedre resultat i år

Coops 2016-regnskab var "utilfredsstillende". 2017 bliver bedre, lover adm. direktør Peter Høgsted

I december 2017 kunne adm. direktør berette om et væsentligt bedre resultat for året end i 2016. Foto: Ulrik Samsøe Figen

Coops seneste regnskab udviste et kraftigt fald i driftsresultatet på ca. 380 mio. kr., så Danmarks største dagligvarekoncern kom ud af 2016 med et beskedent resultat på 254 mio. kr. ud af en samlet omsætning på 43,4 mia. kr.

Et resultat, som blev betegnet som “utilfredsstillende” og som efterfølgende har været genstand for en del intern kritik blandt især de selvstændige brugsforeninger.

Derfor glæder det også Coops adm. direktør Peter Høgsted, at dagligvarekoncernen kommer ud af 2017 med en pæn økonomisk fremgang.

– Selv om året ikke er omme endnu, kommer vi til at lave et væsentligt bedre resultat i 2017, end vi gjorde i 2016, siger Peter Høgsted.

Coops ambition er at øge indtjeningen med 100 mio. kr. om året, og han har stor tiltro til, at 2017-regnskabet, der offentliggøres til april, lever op til det mål, selv om 2016 blandt andet har budt på opkøbet af halvdelen af Catering Danmark og senest en endnu større investering i e-handelsforretningen med lanceringen af måltidskasser.

Peter Høgsted ønsker dog ikke at fortælle offentligheden, hvor stor indtjeningen skal være, før den kan betegnes som tilfredsstillende.

Sigter på kontinuerlig vækst
– Det er jo ikke så interessant for andre end os selv, i og med at vi er ejet, som vi er. Coop er jo et fantastisk eksempel på deleøkonomi og har været det i 151 år, fordi vi deler vores resultatskabelse med vores ejere. Så vi deler jo ud til vores medlemmer gennem dividende eller gennem rabatter og personlige tilbud. Og så skal vi selvfølgelig tjene penge nok til, at vi kan investere i fremtiden, Vi skal tjene penge nok til, at vi kan betale afskrivninger og modernisere vores butikker. Den del drøfter vi selvfølgeligt nøje med vores bestyrelse, men det er ikke noget, vi ønsker at kommunikere ud offentligt, fortæller Peter Høgsted.

Over de kommende tre års strategiperiode har Coop især fokus på at styrke moderniseringen og digitaliseringen af Coop og fortsætte med at skubbe til madagendaen med bedre mad til forbrugerne.

Samtidig er Peter Høgsted nøje optaget af at levere resultater, der ikke svinger fra et af de bedste nogensinde til et utilfredsstillende resultat året efter.

– Min opgave som leder er at lave et kontinuerligt okay resultat og ikke svinge i resultatniveauet, som vi har gjort senest, og derfor var 2016 jo også en skuffelse.

– Vi skal have en kontinuerlig vækst i resultatet, hvis ikke vi beslutter at investere pengene. Der kan jo komme interessante tilbud som Catering Danmark, hvor vi så siger, at vi ikke for enhver pris har et EBIT-krav, men at vi i stedet åbent reagerer på en foranderlig verden. Og det kan jeg ikke garantere, at det ikke kommer til at ske, for jeg kender ikke fremtiden, siger Peter Høgsted.