Coop: Kassedamen kan være væk om 10-15 år

Fremtidens dagligvarehandel var til diskussion på Børsens Retailkonference 20. marts.

Coop har længe arbejdet med Bip & Betal, der er koncernens bud på en betalingsform, som kunden selv tager sig af. Arkivfoto: John Ehbrecht

Mens væksten i de fysiske danske dagligvarebutikker er ganske begrænset, er der anderledes acceleration på salget af fødevarer over nettet.

Endnu fylder denne del kun 2,5 mia kr. af markedet, men der er bred enighed om, at det segment vil vokse med pæne vækstrater de kommende år.

På en Retailkonference i København arrangeret af dagbladet Børsen deltog Stefan Plenge, stifter og adm. direktør i Nemlig.com, i en paneldiskussion om fremtidens dagligvarehandel med Jan Madsen, koncerndirektør i Coop, og Kenneth Nielsen, digital direktør i Dansk Supermarked Groop.

Og selv om Nemlig.com i det selskab er langt den mindste med en omsætning, som ifølge Plenge selv er 1,2 mia. kr., var han ikke sen til at angribe de store dagligvarekoncerner for deres manglende evne til at skabe vækst.

– Vores organiske vækst er større end i Coop og Dansk Supermarked – tilsammen. Det må ikke være dyrere at handle ind hos os end i de fysiske butikker. Og det er grunden til, at vi vokser, siger Stefan Plenge.

Hos Coop erkender Jan Madsen, at det ikke alene er et spørgsmål om at sætte ekstra turbo på koncernens nethandel, da koncernen i dag har 400 butikker på landet, som kan være sårbare overfor den stigende nethandel.

– Hvis vi ruller onlinehandel ud til lokalområderne, så kan det være at 20 pct. af butikkernes omsætning forsvinder. Så det er et svært dilemma.

– Det, der er super spændende, er det, der er tæt på. Amazon Go og vores egen Bip og Betal. I Coop vil vi gøre det mere convenient at handle i butikkerne fremfor online. Og det er vi faktisk tæt på, siger Jan Madsen.

Kassedamen på retur

Ifølge Kenneth Nielsen er det discount, der trækker fremad og som i dag står for 47 pct. af dagligvaremarkedet. Netop danskernes store fokus på pris var også til debat.

– Der er ingen tvivl om, at onlinelevering på 10 minutter er meget convenient, men det er også dyrt, og hvem vil betale for det?

Amazon satsning på butikker uden kasseløsninger via Amazon Go-konceptet fik også moderator Thomas Bernt Henriksen fra Børsen til at stille paneldeltagerne spørgsmålet om, hvornår kassedamerne er væk fra dagligvarebutikkerne.

– Det kommer til at tage et stykke tid. 8-10, måske mere 10-15 år, mener Jan Madsen.

– Den dag, kunderne ikke ønsker det, så er de der ikke mere. Det er en lille omkostning at have en kassedame, så hvis vi fjerner dem, er det ikke, fordi vi kan sætte priserne signifikant mere ned, siger Kenneth Nielsen fra Dansk Supermarked Group.