Coop Crowdfunding rejser 10 mio. kr.

Coop kalder første runde af Crowdfunding-projektet en succes, efter at have rejst 10 mio. kr. via 1.900 bidragsydere

Foto: Coop Crowdfunding

Alle låneprojekterne er blevet fuldtegnet før tid, mens 6 ud af 12 belønningsprojekter er fuldtegnet. I alt er rejst 10 mio. kr. via 1.900 bidragsydere.

Sådan lyder status ovenpå første runde af Coop crowdfundingsprojekt.

3. april gik Coop Crowdfunding i luften, og 2. juli var der sidste frist for de 19 første projekter. Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor medlemmer af Coop kan investere fra 1.000 kr. og op mod en rente på 3-4 procent, og belønningsprojekter, hvor medlemmer kan støtte fra 100 kr. og op mod at få en konkret belønning.

– Vi er meget glade for, at danskerne har taget så godt imod Coop Crowdfunding. Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden. Det bekræfter os i visionen om at skabe Andelsbevægelsen 2.0, hvor vi løfter i flok, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard i en pressemeddelelse.

Brobygger
Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 mio. medlemmer, som i stigende ønsker at involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.

– Alle låneprojekter blev fuldtegnet før tid. Senest rejse vi 300.000 kr. til Fejø Frugt på bare to dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser to mio. kr. til Græsmælk fra Thise, siger Charlotte Skovgaard.

Hvor låneprojekterne blev revet ned fra hylderne, er det gået lidt langsommere med belønningsprojekterne.

Coop Crowdfunding har taget hul på næste runde, hvor der foreløbig er seks projekter, og Coop vil meget gerne i kontakt med endnu flere fødevareproducenter, der ønsker at rejse penge og skabe endnu mere opmærksomhed om deres projekt.