Coop anmeldt for vildledende markedsføring

Dyrevelfærdsforeningen Anima mener, det er groft vildledende markedføring, når Coop benytter fotoet af en æglæggende høne i en annonce, der reklamerer for et-hjertede slagtekyllinger

Coop, der tæller kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma, er blevet meldt til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring i ny kyllingekampagne. Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Den danske dyrevelfærdsforening Anima har i dag meldt Coop til Fødevarestyrelsen for groft vildledende markedsføring.

Anmeldelsen sker efter, at Coop i en annonce opfordrer forbrugerne til at købe et-hjertede slagtekyllinger, da disse kyllinger har haft en markant bedre staldliv.

I selv samme annonce benytter Coop dog slet ikke foto af en et-hjertede slagtekylling, men derimod af en æglæggende høne. Og det har faldet Anima for brystet.

– Det er efter vores opfattelse grov vildledning af forbrugerne at reklamere for kød fra hurtigtvoksende slagtekyllinger med et billede af et helt andet dyr, sådan som Coop gør det. De hurtigtvoksende slagtekyllinger lider af en lang række alvorlige problemer, som pakkes væk bag Coops skønmaleri. Forbrugerne fortjener at få fortalt den sande historie og ikke blive snydt af falsk markedsføring, siger Lina Lind Christensen, kampagnechef i Anima.

Konsekvenserne af at avle kyllinger til at vokse så hurtigt er ifølge Anima blandt andet, at dyret ikke kan bære sin egen vægt, har gangproblemer og i ekstreme tilfælde ikke kan stå oprejst.