Coop afviser højere avance på økologi

Coop afviser at have en højere avance på økologi end på konventionelle varer. Coop hilser dog Netto velkommen i øko-debatten

Coop afviser at have en større indtjening på salg af øko-varer fremfor konventionelle varer. Foto: Økologisk Landsforening

– Vi føler os slet ikke angrebet. Vi har ikke en højere avance på økologi end på konventionelle varer.

Sådan understreger Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen overfor Dansk Handelsblad.

Ifølge landedirektør i Netto, Brian Seemann Broe, er det ellers en velkendt sandhed, at supermarkeder i mange år har haft en større fortjeneste ved salg af øko-varer.

I søndagens udgave af Politiken havde Brian Seemann Broe derfor skrevet et debatindlæg, hvor han kraftigt opfordre konkurrerende dagligvarekæder til at droppe den højere indtjening på øko-varer og få den på niveau med konventionelle.

“Jo mere økologi vi kan sælge, jo mere kan landmændene øge produktionen, og jo bedre når vi i mål med vores fælles ambition”, lød det fra Nettos landedirektør.

Over 20 pct. billigere end SuperBrugsen
Debatindlægget blev dagen efter fulgt op af annoncering i selv samme dagblad, hvor
Netto sammenligner prisen på 15 økologiske basisvarer i henholdsvis Netto og SuperBrugsen.

Her er prisen i Netto 202,81 kr. mod SuperBrugsens 255,50 kr. En forskel på 20,5 pct.

“Vores kollegaer i Coop slår et stort slag for økologi her i oktober – eller Øktober, som de kalder det. Det vil vi gerne bakke op om i Netto. Vi forstår bare ikke, hvorfor det skal være så dyrt. Og hvorfor det kun skal være i oktober”, står der i annonceteksten fra Netto.

Hilser Netto velkommen i debatten

– Vi er glade for, at Netto melder sig på banen og melder ud, at de også vil udbrede mere økologi til danskerne. Jo mere økologi, der bliver solgt, jo mere bliver der produceret, og jo mindre vil prisspændet også være mellem økologi og konventionelle varer.

– Man kan altid diskutere prissammenligninger. Det, der er det væsentligste for mig, er at de (Netto, red.) vil gå ind i debatten og udbrede mere økologi til gavn for os alle, siger Jens Juul Nielsen.

 

DEL
Forrige artikelNetto angriber SuperBrugsens øko-priser
Næste artikelButiksansatte skal lære digital handel
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.