Coca-Cola er det stærkeste mærke i dagligvarehandlen

Ny analyse fra AIM Create viser, at kædemærker som Løgismose, Änglamark og OGØ er lige så kendte som mærkevarerne

Coca-Cola er igen det stærkeste mærke i dansk dagligvarehandel med Løgismose og Arla som nummer to og tre. Foto: Coca-Cola

Coca-Cola er det stærkeste brand i dansk dagligvarehandel. På andenpladsen blandt de stærkeste mærker i dagligvarehandlen er Løgismose med Arla på tredjepladsen.

Det viser en undersøgelse, som er foretaget af analysefirmaet AIM Create, der hvert år tager temperaturen på de stærIfølge keste mærker i dansk dagligvarehandel.

Undersøgelsen viser, at kædernes private label er blevet alvorlige konkurrenter til mærkevarerne. Flere private labels vurderes højt af forbrugerne i undersøgelsen, hvor også ØGO, der forhandles i Netto, og Coops Änglamark scorer højt.

I en kommentar til undersøgelsen skriver AIM Create:

“Udover mærker med meget højt kendskab finder vi også et enkelt private label og controlled label i top 10. Det drejer sig om ØGO, der med et begrænset kendskab på kun 37 pct. alligevel samlet set er det 9. stærkeste mærke i undersøgelsen. Ligeledes formår Løgismose med et kendskab på blot 70 pct. at opnå en position som det 2. stærkeste mærke i 2018.”

Læs også Lav vækst for mærkevarer i Europa

Undersøgelsen viser, hvordan 45 mærker klarer sig på fire områder: kvalitet, i hvilken grad mærket er nyskabende, om mærket har en unik smag og mærkets evne til at skabe trafik til butikken.

Ifølge AIM Create er det afgørende, at producenten konstant investerer i mærket, for at det bliver så stærkt, at det flytter kunder til butikken.

Det er også vigtigt løbende at skabe vitalitet og opmærksomhed til mærket på hylden ved at forny produktet og emballagen.

Ud over Coca-Cola har andre mærkevarer som Arla, Den Gamle Fabrik, KiM’s, Tuborg og Rynkeby et meget forbrugerne.

 

DEL
Forrige artikelProduktion af buræg er halveret på fire år
Næste artikelArla gør sig klar til voksende e-handel
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.