Circle K indskrænker millionunderskud

Circle K har formået at forbedre bundlinjen med 118 mio. kr. i et regnskabsår, der bød på store investeringer i nyt brand og integrationen af 131 Shell-stationer

Arkivfoto: Circle K

Det har på mange måder været et usædvanligt regnskabsår for Circle K i Danmark. Alene udrulningen af Circle K-brandet og opkøbet af 131 tidligere Shell-stationer har været en kæmpe engangsinvestering på omkring 1,3 mia. kr.

Derfor er der også stor tilfredshed med resultatet i 2016/17-regnskabet, der på bundlinjen stadig udviser et underskud på 29 mio. kr., men som er en markant forbedring i forhold til sidste regnskab på minus 147 mio. kr.  Omvendt faldt overskuddet før finansielle poster fra 157 mio. kr. i forrige regnskab til minus 28 mio. kr. i år.

- Vi er meget tilfredse med resultaterne for regnskabsåret 2016/ 2017. Resultatet er en konsekvens af betydelige engangsomkostninger i forbindelse med vores rebranding til Circle K og integration af 131 Shell-stationer, siger Timothy Tourek, Senior Vice President for Circle K i Danmark.

Speed på salget
I forhold til forrige regnskab er antallet af bemandede stationer og automat anlæg blev hævet betydelig og talte ved regnskabsafslutningen i april henholdsvis 265 stationer og 168 anlæg.

Det aflæses også direkte i omsætningen, der er hævet fra ca. 6,8 mia. kr. til 8,4 mia. kr. Heraf er omsætningen på brændstof hævet med 1,1 mia. kr., mens "andet salg", der dækker butik og bilvask, er hævet med ca. 550 mio. kr. og ved regnskabsårets afslutning er oppe på 2,3 mia. kr.

Ifølge Circle K har man oplevet en stigning i salget madvarer og kaffe på mere end 8 pct. og en vækst i bilvask på mere end 10 pct. i regnskabsåret.

Derudover har Circle K formået at hæve salget på de tidligere Shell-stationer med mere end 20 pct. på brændstof og over 10 pct. på butiksvarer.

Fortsætter fremgang
- Samtidig med rebrandingen og integrationen af Shell stationerne har vi formået at holde fokus på forretningen og øge omsætningen på flere af vores nøglekategorier, som f.eks. madvarer, kaffe og bilvask, og bevare vores førerposition på brændstof på trods af øget konkurrence på markedet. Dertil kommer, at de Shell-stationer, som vi for nyligt har overtaget, har oplevet en omgående opblomstring med store stigninger i salg af både butiksvarer og brændstof, siger Timothy Tourek.

Og den fremgang forventer Circle K vil fortsætte.

- De positive tendenser, som vi har set i salget her i 2017, videreføres i det nye år. Derudover fortsætter vi vores fokus med at optimere kundetilbuddet på vores vigtigste områder madvarer, kaffe, bilvask og brændstof, siger Timothy Tourek.