Centre satser på mad og underholdning

De danske shoppingcentre investerer milliarder på at modernisere centrene og blive attraktive for en større kundeskare

Frederiksberg Centret gennemgik for et par år siden et omfattende modernisering og kan nu for andet år i træk kalde sig Danmarks bedste shoppingcenter.

De danske shoppingcentre er i fuld gang med en omfattende modernisering, der skal gøre dem mere konkurrencedygtige i kampen om forbrugernes rådighedsbeløb. Ejerne kaster i disse år milliarder ind på at omdanne og udvikle centrene, så de bliver mere attraktive og øge kundetallet trods den skærpede konkurrence. Udviklingen fører centrene fra den traditionelle position som indkøbscenter med et stort antal butikker under tag til at være mødesteder, hvor folk foruden indkøb samles om udespisning og underholdning.

– Jeg tror, at 10 år frem vil en stor del af de kvadratmeter, der i dag er butikker, være omdannet til andet. Det vil i fremtiden ikke være nok at drive traditionel detailhandel i shoppingcentrene. Mad og drikke vokser stærkest, og vi har stor succes med vores nye restauranter. Vi vil i centrene se flere fritidsaktiviteter og mere underholdning og ikke mindst meget mere innovation, siger Helle Korndal, der er topchef for shoppingcentret Fisketorvet – Copenhagen Mall.

Hun fortalte om de planer for centrets fremtid, som ejeren, det internationale ejendomsselskab Unibail-Rodamco, har i støbeskeen ved kåringen af Danmarks bedste shoppingcenter 2017.

Her gav topcheferne for en række af de største shoppingcentre i Danmark deres bud på, hvordan centrenes fremtid tegner sig.

Restauranter og cafeer

En række nye trends tegner udviklingen inden for shoppingcentre i Danmark. Den mest markante trend er satsningen på udespisningsmarkedet. Alle centre åbner flere nye restauranter og cafeer, der bliver større spredning i udbuddet fra familierestauranter og burgerrestauranter til fi ne restauranter i den dyre ende.

– Mængden af folk i vores spisesteder stiger i den grad, sagde Karen Nielsen, udviklingsdirektør i Steen & Strøm, der bl.a. ejer Field’s. Det nyeste center er Kronen i Vanløse ved København, som åbnede for få uger siden. Her finder kunderne Føtex og hovedparten af butikkerne i stueplan.

På første sal ligger restauranterne på stribe med mulighed for udeservering og for at kunne holde åbent til sent på aftenen, selv om centrets afsnit med butikker lukker.

En anden trend er, at centrene i større grad åbner sig over for bydelene omkring centrene. Det bliver i bogstavelig forstand lysere og mere åbne, og de inddrager mere de åbne pladser omkring centrene, hvad enten det er torvepladser, grønne arealer til aktiviteter eller plads ud mod havnefronten.

Centrene har mere opmærksomhed på at aktivere arealerne omkring centrene og skabe plads til aktiviteter til børn og voksne, kulturelle arrangementer og muligheder for street food.

Brands og fødevarer

De store centre satser i større grad på at tiltrække stærke internationale brands, både danske og udenlandske. Den udvikling fører til, at mange eksisterende mærkevarebutikker ønsker mere plads, og derfor flyttes der i disse år rundt på mange butikker i centrene, og nye, stærkere koncepter kommer til. Alle centre har mindst en af de store danske supermarkedskæder som ankerbutikker. Kun sjældent ser man discountbutikker, fordi de normalt ikke vil betale den høje husleje. Fisketorvet – Copenhagen Mall er dog en undtagelse, idet Lidl for et år siden åbnede en stor butik på 1.250 kvm. direkte på havnefronten.

Specialfødevarebutikker har i flere år været en sjældenhed i shoppingcentrene. Men Rødovre Centrum går en helt anden vej.

– Vi har 13 specialfødevarebutikker, som vi gerne vil være kendt for. Mange taler om, at de gerne vil have noget ligesom Torvehallerne i København, men det har vi allerede, sagde centrets adm. direktør, Jesper Andreasen ved prisuddelingen.

Rødovre Centrum har bl.a. specialbutikker med ost, fisk og vin, en slagterforretning og to bagerforretninger.

Nye investorer

I de senere år har flere internationale investorer købt sig ind i de danske shoppingcentre. Franske Klépierre, der er en af de største europæiske aktører inden for shoppingcentre, ejer i Danmark Field’s, Bruuns Galleri i Aarhus og Bryggen i Vejle.

En anden af giganterne på den europæiske scene, tyske ECE, ejer Rosengårdscentret i Odense. Fælles for både danske og udenlandske ejere er, at de i disse år investerer store summer på at modernisere og udvikle de eksisterende centre. Et af projekterne står Danica Ejendomme bag. Selskabet ejer bl.a. Amager Centret, som står foran en omfattende renovering, ombygning og modernisering. Centret er indrettet i en tidligere industribygning, og den forhistorie vil man nu revitalisere.

– Centret ligger i en gammel industribygning, og den skal nu komme til ære og værdighed. Vi vil bl.a. genskabe den hvide facade, så bygningen kommer til at minde om den tidligere industribygning, og indeni vil vi skabe et råt look med beton samtidig med, at vi sætter fuld knald på farverne, fortalte ejendomschef Eva Handest, Danica Ejendomme.

DEL
Forrige artikelKøbmand med sans for nye forretninger
Næste artikelNetto skal åbne 195 butikker i udlandet
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.